super onderdak in Orthez - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu super onderdak in Orthez - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu

super onderdak in Orthez

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

26 April 2013 | Frankrijk, Orthez

Fluitend en zingend door het Franse land, mijn repetoire gaat van "De Alpenexpress" en "Kinderen van Maria" (processie naar Handel) en alles wat daar tussen zit. Ik geniet van de mensen, die me onderweg aanspreken. Alles staat hier in volle bloei, de moestuintjes liggen er goed bij. Ik heb al veel reeen en hagedissen gezien, die helaas voor mij op de vlucht slaan.
Het zal jullie misschien verbazen, maar ik ben mijn eigen gezelschap nog steeds niet beu.

Gisteravond (25-04) zat ik in een verlaten dorpje, ik sliep in de gemeentezaal. Jammer dat er niemand was waarmee ik kon praten.
Ik was voor 7.00 u al weg, er was slecht weer voorspeld, vandaar.
Gelukkig alleen wat miezerregen gehad. Om 14.00 u kon ik de sleutel van de refuge "Hotel de la lune" ophalen bij het toeristenbureau. Geweldig mooi onderdak, goed ingericht, zelfs een wasmachine. Het is een heel oud gebouw met een mooie wenteltrap. In de middeleeuwen was dit ook al een verblijf voor de pelgrims. Ook het stadje Orthez is echt gezellig, wat een verschil met gisteren. Nog even boodschappen doen, dan kan ik vanavond lekker koken.

  • 26 April 2013 - 17:02

    Guus En Rita:

    Piep, Dag Toos,

    Deze keer zijn wij de eersten om te reageren....
    Je hebt vast een keer heel lekker gekookt, zo voor jezelf...je mag jezelf zeker goed verwennen ,na al die inspanningen van elke dag !!!!Zowat 7 uren gelopen en al weer op de volgende "refuge".Ik kan me zo voorstellen dat je dan blij bent als je weer in een gezellige plaats aankomt met vriendelijke mensen en een heerlijk bed.
    's nachts de " batterijen " opladen en dan weer naar het volgende doel...je blijft er heel opgewekt bij !!!
    Dat doorzettingsvermogen van jou bij deze tocht is het puurste bewijs dat je een hele dame bent die het in haar leven al ver geschopt heeft !!!!!...en wie weet wat we nog allemaal van jou mogen verwachten !!!!
    Je bent en blijft een voorbeeld voor ons allemaal, (al gaan we nu niet met z'n allen naar Compostella;... ), je zet ons op z'n minst aan tot nadenken: wat er zoal van belang is in het leven...o.a..genieten van deze mooie aarde en van alle mensen om ons heen en dankbaar zijn met wat we hebben en daar iets mee doen.
    En daarvoor Toos, hartelijk dank !!! XXXXX


  • 26 April 2013 - 17:10

    Els Schouten:

    Hoi positivo....

    Ik ga je steeds meer benijden, wat ( ver) loopt het allemaal lekker .... Maar je heb je ook goed voorbereidt. Ik ben benieuwd wanneer je in Santiago de Compostello denkt te arriveren.??
    Misschien ben ik er in de derde week van Mei ook een paar dagen, Ik probeer dan wel contact met je op te nemen.
    Mooie en liederijke voortzetting. els

  • 26 April 2013 - 18:54

    Tom En Ton:

    Ha die Toos,
    Wat een mooie woorden van Guus of Rita en weet je Toos,
    het is echt zoals zij het beschrijft.
    Ik ben blij dat je zo geniet en ja dat er af en toe een slaapplaats bij zit waar het niet zo geweldig is,
    maakt het eigenlijk alleen maar mooier.
    Hier in Eersel zijn wij volop bezig met het naderende Krankjorumfestival.
    Tijdens de repetitie ga jij zoals gewoonlijk eerst even over de tong. Niets als lof en trots dat jij er een van ons bent.
    Nou Toos blijf vooral genieten dan genieten wij mee.
    Liefs, De bari TON fan

  • 27 April 2013 - 07:55

    Rianne En Henk Apfel:

    Hoi Die Toos

    Reden genoeg om te fluiten en te zingen. Wat ga je hard, richting het zonnetje en de Spaanse grens.
    Al even niets van mij gehoord maar toch diep in mijn hartje. Uit het oog maar diep in mijn hartje
    Ook hier is het erg druk geweest en ben nu weer grieperig en snippy verkouden.
    Zo te horen gaat het goed met je? Nu komt een zwaar stukje ; de Bergen.
    Misschien kun je nu een keertje Jodelen (net zoals Heidi)
    Nu tot binnenkort ; op naar het volgende avontuur.

    Knuffels Rianne en Henkie

  • 27 April 2013 - 11:01

    Han :

    Hi Toos, ook hier is het uiteindelijk een klein beetje lente geworden, op de achtergrond snort nog wel de verwarming maar de dagen worden beter (warmer). Leuk dat je zo nu en dan zingend je weg vervolgd, indien gewenst, kan ik de tekst van ''alle duiven op de dam'' of met ''de vlam in de pijp'' mailen, haha.
    Santiago de Compostello begint een klein beetje in zicht te komen en alle paden komen daar uiteindelijk samen, ben benieuwd hoe je dat gaat ervaren na weken van ''alleen op pad'' groetjes Han.

  • 27 April 2013 - 15:29

    Maria Kroot:

    Toos het zit je gelukkig mee want naar diie mooie verhalen van je kijk ik gewoon naar uit. Nog een fijne voortzetting en vele KM. Tot een volgend verslag van je.

    Gr. Maria Kroot

  • 28 April 2013 - 09:37

    Henriëtte:

    Toos wat ben je toch een stoere meid.
    Als ik de foto's zie met je voeten door de modder over onbegaanbare paden knap hoor.
    En dat je zo geniet van het vrije leven de natuur en de mensen die je ontmoet onderweg super!
    Toos we hebben ook een super leuk nieuwtje we hebben een kleinzoon gekregen op 19 april .
    Dus wij genieten ook volop.
    Een hartelijke groet van een trotse opa en oma.

  • 28 April 2013 - 15:10

    Yvonne:

    Ha Toos,
    Echt geweldig om je avonturen te volgen op afstand! Tis mee genieten!
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen! (een troost; wij moeten nu op de repetitie natuurlijk ook flink doorbijten, nu we een bariton missen! ;)

    Blijf genieten!

    Groetjes Yvonne


  • 28 April 2013 - 21:20

    C W Timmermans:

    dapper vrouwtje toos
    Goed bericht dat je roete met veel genoegen trouw blijft doorgaan
    hoe zwaar het is je gaat er helemaal voor iedere dag zoveel k.m
    dit zou ik onmogelijk kunnen volbrengen de natuur en bezienswaardigheden
    en belevennisse lijken me geweldig mooi
    je had mooie foto's gemaakt
    groetjes Kees Middelbeers

  • 29 April 2013 - 10:45

    Aniet:

    Ha maatje,
    Je hebt er al heel wat kilometers opzitten. Wel leuk zo om met verschillende mensen in contact te komen en dat fam met je heeft meegelopen. De natuur die daar opbloeit gedurende je tocht en natuurlijk de zon die we hier in ons kikkerlandje nog missen geeft een goed gevoel om ervoor te gaan. Ik geniet van je verslagen elke keer weer.

    Groetjes Aniet

  • 29 April 2013 - 17:16

    Stef:

    Hallo Toos,
    Ik heb weer erg genoten van je verhaal. Net zag ik dat het echt koud is in Spanje met flink wat sneeuw zelfs al kon ik niet zien of het ook in het noorden van Spanje was maar ik ben bang van wel.
    Onze Jolan zit inmiddels al een eindje in Spanje en vanaf St. Jean de Pied de Port wordt het een stuk drukker. Het voordeel is wel dat er veel overnachtingsplekken zijn en dat je veel mensen tegenkomt. Gedaan met de eenzaamheid dus en dat zal ook wel weer wennen zijn.
    Ik wens je een goed vervolg en hoop dat het meevalt met de koude.

    Groetjes, Stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 46032

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: