oude bekenden - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu oude bekenden - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu

oude bekenden

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

29 April 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Vrijdagavond was ik tot 19.00 u alleen in de refuge. Toen kwam Frederic binnen, een gezellige, corpulente Fransman van 39. Daarna arriveerden nog 2 Franse pelgrims en Chris uit Utrecht. Chris gaat als vrijwilliger een week bij het informatiebureau in Saint-Jean-Pied-de-Port helpen.

Zaterdag hebben Frederic en ik veel samen gelopen. We vertrokken met regen, om 11.00 u stopte dat gelukkig. Even raakten we het spoor bijster. Samen kwamen we weer op het goede pad. Alhoewel goed ? Veel modder, keien en stijle hellingen. Frederic zei dat ik wel door mocht lopen, want zijn tempo is lager en hij had veel moeite met het klimmen. Ik had wat gegeten, maar ik was niet helemaal gerust over mijn metgezel. Toch even terug gelopen. Gelukkig was alles goed met hem. Hij is tenslotte diabeticus. We sliepen die avond op hetzelfde adres, in Osseraine, bij Pascal. Een vriendelijke gastheer, die goed kan koken.

Zondag weer samen met mijn maat op weg. Ik liep mijn eigen tempo, maar we kwamen weer samen in Obstabat aan. Een fantastische tocht, mooi uitzicht op de Pyreneeen, echt genieten. Er was een pittige klim, maar goed te doen. In Obstabat kwamen we veel pelgrims tegen, drie pelgrimsroutes komen hier immers samen. Frederic noemt me zijn moedertje. We staan samen op de foto als souvenir.

Vandaag richting Spaanse grens. Na 1 km. kwam ik erachter dat ik mijn eten vergeten was, dus terug. 'Mijn zoon' ging alleen verder. Er was ook een shirt blijven liggen, ik heb dat ook maar meegenomen. Wederom weer een prachtige dag. Ik moest aan de kant voor een kudde schapen die me tegemoet kwam. De gieren vliegen hoog in de lucht. Ik was om 15.00 u in Saint-Jean-Pied-de-Port. Het laatste stuk stond niet goed aangegeven. Maar een Francaise die ook dezelfde kant op ging heeft me geholpen. Gezellig keuvelend arriveerden we. Hier zijn veel pelgrims en toeristen. Hans Rensen, kwam ik ook weer tegen, hij loopt telkens een dag voor me. Voor Limoges heb ik hem al ontmoet, hij kreeg toen brood van mijn Franse nichtje. Vanavond slapen we op dezelfde kamer. Frederic was er ook al, het shirt was van hem, goed dat ik het meegenomen had. Chris de vrijwilliger gaf mij mijn stempel, mijn eerste kaart is al vol.

Het belooft een fijne avond te worden.
Er zijn nog twee Franse pelgrims, die ik gisteren ook al gesproken heb. Ook zij blijven een dag langer. Frederic slaapt ergens anders. Straks ga ik het stadje bezichtigen.

  • 29 April 2013 - 17:03

    Hera:

    He toos
    Fijn te lezen dat het allemaal goed met je gaat
    Ik denk dat hoe dichter je bij je doel komt het steeds drukker wordt
    Zo ontmoet je natuurlijk een hoop verschillende mensen
    Het is denk ik dan ook wel weer fijn alleen verder te kunnen lopen
    Ik zie dat je stekeltjes zijn verdwenen
    Je ziet er goed uit fijn dat er ook mensen zijn die goed voor jou zorgen
    Ik ben trots op je en als ik je verhalen lees zou ik zo willen gaan lopen
    We zijn net terug van een paar dagen met de camper, wij hebben de fiets maar genomen en veel moois gezien
    Zet um op stoere vessemse meid
    Lieve groetjes van ons hera en henrie

  • 29 April 2013 - 20:02

    Sanne:

    Hey Toos,
    Dat zorgen zit er toch in he!
    En goed dat je de eerstekaart vol hebt!
    Ik vond het erg leuk dat ik je even gesproken had!
    Groetjes Sanne

  • 29 April 2013 - 23:13

    Jan En Joke:

    Ha die Toos
    Wat ben je toch een doorzetter,maar ja dat wisten wij al !
    Fijn dat het allemaal goed gaat,en dat je er ook zo van geniet,wij genieten van je verhaalen.
    Heerlijk om zoveel mede pelgrims te ontmoeten,en er ook een band mee op te bouwen,je zulit het traks gaan missen,maar alles went weer,ook het gewone leven
    Voor morgen een fijne wandel,en koninginnedag gewenst,pak er morgen avond maar een borrel op!!!
    Heel veel groeten Jan en Joke

  • 30 April 2013 - 15:02

    Elisabeth Et René:

    coucou cousine
    Te voilà arrivée pour fêter le jour de la reine (konnginnedag) ne boit pas trop de bière car demain tu reprends le chemin de Saint Jacques. Nous sommes toujours contents de voir que tout va pour le mieux
    et que tu avances à grandes enjambées vers ta destination. Bonne route dans les Pyrénées et à la semaine prochaine. Bisous
    Elisabeth et René

  • 30 April 2013 - 18:51

    Guus En Rita:

    Hey Toos,

    Een beetje zorgen voor andere mensen , dat ligt gewoon in de natuur van elke moeder denk ik,
    ...en als je dan merkt dat dat zorgen gewaardeerd wordt, dan is dat dubbel fijn !
    da's vast weer een extra stempeltje waard...haha...
    Het lijkt steeds leuker en interessanter te worden onderweg; nu je steeds vaker iemand ontmoet die je onderweg al bent tegen gekomen...al loop je dan alleen , je voelt je op zo'n manier ook zeker niet alleen. heel wat mensen lopen net als jij naar het zelfde doel toe en elk met zijn eigen reden en toewijding....dat is heel mooi en dat maakt alles ook zo bijzonder.We blijven je volgen !!!!!en geniet nog van deze koniginnedag !!!!
    Santé !!!! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 623
Totaal aantal bezoekers 46031

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: