op de valreep - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu op de valreep - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu

op de valreep

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

30 April 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

De nederlandse vrijwilligers in de refuge hadden het binnen mooi versierd, met vlaggetjes, en de tafels mooi gedekt met oranje servetten. Buiten hing een vlag met Beatrix en Willem-Alexander, kortom het oranjegevoel was er.

Overdag heb ik het stadje bekeken met zijn citadel. Er zijn hier heel veel toeristen en nog meer pelgrims van vele verschillende nationaliteiten, veel pelgrims starten hier.
Na een heerlijk diner met oranjebitter als aperitief, ga ik naar bed.
Regine en Marie-Francoise twee Franse pelgrims, die ook al 800 km. gelopen hebben slapen nu bij mij op de kamer. Zij zijn ook een dag langer gebleven.
Morgen uitgerust over de grens, we kunnen niet over de bergen, vanwege de sneeuw. We volgen de weg door het dal. Dus als alles goed gaat ben ik morgenavond voor de eerste keer in Spanje en nog wel te voet.

  • 30 April 2013 - 22:19

    Tom En Ton:

    Ha die Toos,
    Gaaf om daar konninginnendag te vieren en met zoveel verschillende nationaliteiten.
    Het was best indrukwekkend wat wij de hele dag zo'n beetje gezien hebben op tv.
    Heb jij het ook een beetje kunnen volgen via de tv??????
    Toch leuk dat men daar de moeite heeft genomen om het samen met jullie te vieren.
    Toos ik hoop dat de tocht morgen voorspoedig verloopt.
    Heel apart om te voet weer een grens over te steken.
    Er zijn maar weinig mensen die op deze manier hun grenzen verleggen.
    Succes morgen en veel liefs uit Eersel.
    De Bari Ton Fan.

  • 30 April 2013 - 22:34

    Wil En Maria Van Riet:

    Hoi Toos,
    Dat heb je snel gedaan, nu al aan de spaanse grens. Fijn dat je in Frankrijk vandaag ook het oranjegevoel hebt.Bij ons is de gehele dag het koningshuis op de tv geweest. Jammer dat je morgen niet over de bergen kunt vanwege het weer. De taal zal in Spanje iets lastiger zijn dan in Frankrijk, maar daar kom jij wel uit. Nog heel veel wandelplezier en goed weer.
    Groetjes,
    Wil en Maria

  • 01 Mei 2013 - 07:36

    Rianne En Henk Apfel:

    Slim dat je door het Dal gaat i.p.v. de Bergen.
    Geniet van het zonnetje in Spain. ( een van onze favoriete vakantielanden!)
    Hoeveel KM nog vanaf de Grens?
    Goed uitkijken en tot het volgende verslag

  • 01 Mei 2013 - 09:26

    Doet:

    Hey Toos,
    Stoer, om lopend de grens over te steken. Nu ben je onder lotgenoten als overal pelgrims lopen. Helemaal goed. Je zult er wel energie van krijgen als je zo dicht bij je doel komt. Ik heb alle vertrouwen in jou. Groetjes en geniet Doret

  • 01 Mei 2013 - 18:28

    Jeanne:

    Ha kanjer,
    800 km...........petje af hoor en........ stiekum ook wel een beetje jaloers.... wat een kans om dit te mogen/kunnen doen...
    Weer een grens over....Je bent er bijna....Ben vooral heel benieuwd naar hoe je hier straks op terug zult kijken!Wat het je gebracht heeft.......... ! succes verder... en vooral schrijven1 Leuk om bij te houden...!
    groetjes
    jeanne

  • 01 Mei 2013 - 19:49

    Nol En Mieke:

    EN DIE TOOS DIE GAAT MAAR DOOR- OLE OLE -, Fantastisch TOOS , en fijn dat je wat meegekregen hebt
    van de koningsdag met oranjebitter , eventjes 't thuislandgevoel toch...

    En nu maar genieten van de witte toppen om je heen .

    Wel uitkijken toos voor wilde stieren . alhoewel zo'n mooie theodore met 'n te gek glitterpakkie an ....

    Lieve groetjes,
    Mieke

  • 01 Mei 2013 - 22:37

    Frans En Mien:

    Hoi Toos,
    Leuk dat je toch nog iets van Koninginnedag hebt meegekregen.Een oranjebittertje lust jij wel.
    En dan nu de grens over!!
    Super goed dat je al bijna in Spanje bent.
    Zet hem op.
    We blijven je volgen.
    Groetjes.

  • 01 Mei 2013 - 23:53

    Jos En Lenie:

    Super Toos, al bijna in Spanje. Je hebt in ieder geval al veel bekenden die je steeds weer tegen komt. Volgens mij wordt het steeds gezelliger. Was hij nou die super knappe Fransman of heb je die niet meer gezien. Ga zo door en blijf vrolijk zingen. Straks wil je nog bij Con Brio komen als je zoveel geoefend hebt.

    groetjes Jos en Lenie

  • 02 Mei 2013 - 10:25

    Han Verberne:

    Hi Toos,
    De Spaanse grens jerremineetje! en nog steeds geen dikke voeten, chapeau chapeau! Koninginnedag was hier een mooi feestje, prachtig weer en goed verlopen, hulde voor alle organisatoren! Ik denk als je ''in den vreemden bent'' het mogelijk intenser beleeft, mooi om dit te mogen meemaken. Hoop dat je een veilige en onbezorgde reis door de bergen gaat krijgen! Wij liften weer stiekem met je mee...
    Groetjes Han & Irma

  • 02 Mei 2013 - 21:50

    Guus En Rita:

    dag Toos,
    Al twee landen volledig doorgelopen van noord naar zuid en nu nog een heel stuk Spanje....en dan ben je er al....maaaaar, zover is het nog niet,hë ! eerst nog vele kilometers zwoegen en puffen, want zo is het wel natuurlijk !!!al lijkt het hier achter onze computer allemaal vanzelf te gaan, we weten heus wel beter!!!!
    Elke keer als ik zo overdag aan je denk, dan geef ik je stiekem toch een duuwtje in de rug zodat het je misschien een beetje beter af gaat, en dan denk ik dat ik toch ook een beetje meeloop naar Compostella....al weet ik zeker dat ik nog geen 500 meter mee kan als het zou moeten. die slechte rug van mij (Rita) zou er al snel de brui aan geven....dus kan je wel denken dat ik alleen maar bewondering heb voor jouw hele grote avontuurlijke onderneming! ...en met mij vele anderen, zo te lezen in de reacties.
    Je weet het wel, hé : Guus en ik, we duimen voor je en volgen je op de voet,om zo te zeggen....
    links, rechts, links, rechts , zo gaat het goed ,zo gaat het beter, alweer een kilometer.........
    XXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 46044

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: