......op naar Finisterra - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu ......op naar Finisterra - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu

......op naar Finisterra

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

04 Mei 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Vanmorgen werd ik op tijd wakker, dus ik was weer vroeg op pad. Op het plein voor de kathedraal, was het nog rustig. Ik heb mensen gevraagd, om foto's van me te maken.Er was veel politie op de been, ze controleerden tassen bij het naar binnen gaan van de kathedraal. Er was geen rij, om de buste van Jacobus te omhelzen, ik kon meteen doorlopen. Gezien de drukte van gisteren was ik al een uur voor aanvang van de pelgrimsmis in de kathedraal. Ik zat op de eerste bank. De kerk was helemaal vol met pelgrims en toeristen. De bisschop deed de mis, samen met 9 andere priesters.Op het eind van de dienst, werd het grote wierookvat weer in gereedheid gebracht. Een machtig gezicht als dat met grote uithalen door de kerk zwaait. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Na de mis kwamen er mensen van de pers naar voren, met camera's en grote telelenzen. De minister-president van Japan en Spanje waren aanwezig en kwamen de bisschop begroeten. Dus dat was de reden dat er zoveel politie en bewaking paraat was. Apart om dat van dichtbij mee te maken.

Daarna ging ik weer naar 'de huiskamer van de Lage Landen, ik heb daar mijn probleem met het boeken van een vlucht uitgelegd. Maria, de vrijwilligster, heeft me geholpen met haar creditkaart. Ik heb haar cash terugbetaald. Ik ga vrijdag, 9 mei, met de bus naar het vliegveld van Porto. Ik vertrek dan om 17.50 u.naar Maastricht en land daar om 21.30 u.
Het buskaartje en vliegticket heb ik al, fijn dat het geregeld is.
Vanmiddag was het gezellig druk in de stad, veel muzikanten, levende standbeelden, vrolijke pelgrims, kortom een heerlijk sfeertje.

Morgen, ga ik op weg naar Finisterra. Dat is nog 90 km., ik hoop er drie dagen over te doen. Mijn overtollige bagage heb ik bij de vrijwilligers achtergelaten, dat haal ik daarna weer op. Donderdag ga ik met de bus weer naar Santiago.
Dan nog wat souvenirs kopen en vrijdag ga ik weer naar Nederland.

Ik probeer nog een video-filmpje en foto's te plaatsen.

  • 04 Mei 2014 - 23:05

    Erica Willems.:

    Hoi Toos,

    Net even naar de mail gekeken en zag ik je berichtje.
    Goed te lezen Toos dat je alles alweer hebt geregeld om terug te reizen
    naar Nederland.
    Maar eerst ga je nog ""eventjes"' 90 km lopen, maak er nog drie mooie dagen
    van en geniet. Succes nog met alles!

    Groetjes Erica.

  • 04 Mei 2014 - 23:42

    Sepp:

    Hoi Toos

    Nog gefeliciteerd met je prestatie en alvast een goede reis terug naar Nederland.

    Tot binnenkort bij Krankjorum.


    M.vr.gr, Sepp

  • 05 Mei 2014 - 08:14

    Maria Evers:

    Dag Toos
    Wat moet je dit goed doen de tocht, het onderweg zijn, de aankomst, de bijzondere ontmoetingen, de mooie natuur, je doorzettingsvermogen en daarbij alle lieve berichten uit Nederland. En dan het tempo waarin je het gedaan hebt. Het lijkt wel of je vleugels hebt gekregen!!
    Proficiat.
    Groeten Maria

  • 05 Mei 2014 - 16:21

    Jan En Trees:

    Toos gefeliciteerd met je geweldige prestatie.
    Ik heb genoten van je verhalen kreeg er af en toe kippevel van
    Nog fijne dagen en tot gauw in Vessem.
    Groeten Jan en Trees

  • 05 Mei 2014 - 19:41

    Elly Et René:

    Coucou, cousine
    Je constate que ton retour est programmé , bravo tu te débrouilles comme un chef.
    Profite des derniers kilomètres ,et encore une fois toutes nos félicitations.
    Moi je garderai un bon souvenir de ton pélèrinage.
    Bisous de nous deux

  • 05 Mei 2014 - 22:07

    Maria Kroot:

    Toos gefeliciteerd, wat heb je knap werk gedaan. Je mag echt trots op jezelf zijn en gaan genieten van de wandellingen die nu nog komen. Lekker genieten in ieder geval!! en een goede reis.

    Tot ziens gr. Maria Kroot


  • 06 Mei 2014 - 23:14

    Rita Van De Ven:

    O, wat jammer....we zijn al bijna aan de epiloog oftewel het slot van deze geweldig mooie en verrijkende tocht door Gods wondere wereld.....
    je kan het draaien of keren zoals je wil maar ik heb telkens gedacht dat ze van hierboven ook de tocht van Toos hebben mee-gelopen....Zo doortastend, zo gevoelig ,zo sterk, zo verstandig,zo moe en ook zo moedig.....zo wilskrachtig, zo alleen en toch met velen !!!!!
    Het bewijs is weer geleverd: een mens kan veel !!!!!en deze overwinning is er één voor het leven !!!!!

    Lieve, sterke Toos ,ons respect en onze bewondering zijn enorm groot !!!!!!! Daar zijn geen woorden voor!!!
    Een hele, hele dikke PROFICIAT !!! en ik ben er zeker van dat je uit deze ervaring de kracht haalt die je nodig hebt voor je verdere leven : de kracht voor alle geluk, wat je zeker verdient , en Gods beschermende hand.
    Veel liefs van ons beiden, Guus en Rita....goede terugreis en tot weerziens !!!!!!XXXXXXXXXXXX

  • 07 Mei 2014 - 00:01

    Caminofrans:

    Hola Pelegrina,
    Ik heb werkelijk genoten van je pragtig avontuur mijn dank ervoor!
    Buon Camino,
    Cminofrans

  • 07 Mei 2014 - 14:54

    Ria:

    Van harte gefeliciteerd, je hebt het gehaald!!!!
    Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 46038

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: