al weer een week in Spanje - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu al weer een week in Spanje - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu

al weer een week in Spanje

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

15 April 2014 | Spanje, Burgos

Ik ben een week onderweg en heb al 178 km.gelopen. Vandaag in Burgos aangekomen, na een korte tocht van 21 km. In het begin een zeer pittige klim over de keien. Verder was de wandeling saai, omdat ik veel over de weg moest en wel 8 km.over het industrieterrein van Burgos. Maar de stad maakt alles goed, hier staat een prachtige kathedraal. Ik heb deze vanmiddag bezocht en ben zojuist daar ook naar de mis geweest, waar de pelgrims de zegen ontvingen. In de stad is er openbaar wifi, maar dit werkt niet zo goed, daarom heb ik een bar opgezocht. Onder het genot van alcoholvrij bier en een schaaltje olijven breng ik jullie op de hoogte. Vanavond slaap ik in een grote herberg, waar 170 bedden zijn. Er zijn veel pelgrims, maar het is volgens mij niet vol. De stapelbedden staan in groepjes van 4.

Het grote verschil met de camino in Frankrijk is, dat ik altijd wel pelgrims voor me zie. Dus ik hoef nooit naar de weg te zoeken, hier is de route ook heel goed aangegeven. Ik kom vaak dezelfde mensen tegen. Gisteravond in het restaurant heb ik Duits, Frans en Engels gesproken, niet foutloos maar ik kan wel een gesprek voeren. Er is een Duitse vader met zijn achtjarig zoontje onderweg, zij maken kortere tochten.
Enkele dagen geleden zag ik een jongen, die pinda's en een appel als ontbijt had. Twee dagen geleden zag ik hem weer pinda's etend op straat en dat al om 8 uur in de ochtend. Ja, ja jacobus heeft rare kostgangers.
Het is wel jammer dat het pelgrimspad vaak naast een drukke weg loopt.
Voor mij heeft de route door Frankrijk toch de voorkeur.
Ik ga zo weer terug naar de herberg, het is gezellig druk op straat
Morgen ga ik om 7.30 uur weer weg, dus ik lig er zo weer in.

  • 16 April 2014 - 15:12

    Hera:

    He Toos,

    Olijven, klinkt niet slecht.
    Als je maar kunt slapen, hoop dat er niet teveel snurkers in de herberg zijn!!!!!!!!!!!!!
    De foto's zien er prachtig uit. Wel leuk dat je zoveel verschillende mensen tegen komt met ieder zijn of haar redenen om de tocht te lopen.
    Slaap ze vanavond en morgen weer gezond op.
    Liefs en groetjes van ons allen, Hera

  • 16 April 2014 - 15:52

    Henkie En Rianne Apfel:

    Astalavista olee

    Toos
    Misschien een gouden tip; als je op je pelgrimstocht een MacDonalds tegen komt , daar hebben ze ook gratis wifi en goede ontvangst.Weet alleen niet of ze op je tocht liggen.

    Groetjes Rianne

  • 16 April 2014 - 16:07

    Netty Van De Ven:

    Hallo Toos
    Je bent weer lekker op pad ,fijn dat de missie toch word volbracht ,klasse ,en petje af,ik lees dat je het naar je zin hebt en lekker wandeld ,ik hou je verhaaltjes in de gaten.
    Nog een goeie reis en pas wel op jezelf ,groetjes uit Nuenen.

    Netty en Bert

  • 16 April 2014 - 17:23

    Guus En Rita:

    hallo Toos,
    Je zal vast en zeker gedacht hebben dat we je vergeten waren......niets is minder waar !!!!
    We zijn alleen de laatste tijd te druk bezig geweest met andere sociale contacten en met de dokter....ik( Rita) was zomaar gevallen en Guus moest ook op controle( was 5 jaar geleden)....geen zorgen, alles komt goed...
    Bovendien hebben we Amber (die is nu al 5 jaar) een week op bezoek.
    ...En toch wisten we dat je al onderweg moest zijn.....dus heb ik toch maar de pc weer eens aangezet en ja hoor ....de eerste week zit er al weer op ! Met de nodige wijn ter versterking en met de nodige mobiele telefoon weer bij de hand ! Ja,we weten al lang dat je niet voor één gat te vangen bent....
    Zo te lezen wordt het vanaf nu een makkie, wat betreft het vinden van de juiste weg ; want alle wegen leiden naar Compostella als je de pelgrims maar volgt....en er staan weer mooie en inspirerende foto's bij je verslagen!!!! Voor ons is het weer een plezier om te zien en te volgen hoe jij je pelgrimspad vol devotie en met overtuiging " vol-loopt" ...een rijke ervaring voor ons allemaal !!!!Véél succes en tot het volgende verslag...we kijken er weer naar uit...dag,dag.XXX. Guus en Rita.

  • 16 April 2014 - 18:03

    Will:

    Haaaai Toos! Ik word al moe als ik lees dat jij 178 in een week gelopen hebt, wat een uithoudingsvermogen heb je toch!
    Ik hoor wel dat Frankrijk mooier wandelen is als Spanje, jammer dat je veel langs de weg moet lopen, lijkt mij ook geen bal aan. Maar ja BIKKEL...als jij laat zich niet tegenhouden.
    Hoe veel km moet je nog lopen tot de eindstreep???
    Nou Tooske, veel wandelplezier en mooi weer gewenst van Jan en mij. ADIOS!!!!!!!!

  • 16 April 2014 - 20:02

    Jos Michele:

    Bonjour Toos

    Je vois que tu as bien marché.Fait il plus chaud que la semaine derniere car ce n'était pas très chaud
    Je te souhaite un bon chemin .Grosses bises de nous deux
    Michele et Jos

  • 16 April 2014 - 21:26

    Stef:

    Hoi Toos,

    Het is duidelijk dat je er al weer helemaal in zit. Ja ik gaf al aan dat het heel anders zou zijn dan in Frankrijk. Onze Jolan volgt je ook en moet met veel weemoed terugdenken aan zijn tocht vorig jaar. Veel herkenbare verhalen. Geniet van de vrijheid en de leuke contacten.

    Buen Camino,

    Stef

  • 16 April 2014 - 22:32

    Wil En Maria:

    Hoi Toos,
    Wat heb je alweer veel gelopen in een week. Je zit er weer helemaal in.We genieten weer van jouw verhalen.
    Harm en Linda zijn zaterdag 12 april papa en mama geworden van een zoon Sven.
    Wandel nog met veel plezier en ontmoet nog veel leuke pelgrims. Een hele goede reis gewenst.
    Groetjes,
    Wil en Maria

  • 16 April 2014 - 22:49

    Jos En Lenie Merckx:

    En hoe beviel het camperleven? Grappig dat jij er nu ook in geslapen heb. Heel veel plezier op je reis

  • 17 April 2014 - 17:47

    Francien:

    Hallo Toos

    Heb gehoord en nu gelezen dat je weer op pad bent gegaan. Geweldig en ik weet waar je bent heb het nog steeds op het netvlies staan ook al is het 4 jaar geleden. Ik wens je een hele fijne tocht en geniet van de natuur en vrijheid.
    Buen Camino

  • 17 April 2014 - 19:34

    Maria Kroot:

    Ja Toos zo heeft ieder zijn eigen gewoontes maar laat dat zo maar, doe gewoon wat je zelf wil dan komt het helemaal goed.
    Weer vele mooie km. en zo te lezen komt dat wel goed met je, succes ermee.

    Gr. Maria Kroot

  • 17 April 2014 - 19:55

    Ellen Habraken:

    Ha Toosje

    Ik lees wel dat het je weer goed af gaat, bijzonder zoveel verschillende mensen tegen te komen en indrukwekkend zo een vader met zijn zoontje, knap. Jaja van jou vind ik het ook nog steeds knap haha.
    Heel veel veilige kilometers en geniet van de prachtige omgeving want het ziet er schitterend uit.

    Heel veel groetjes
    van een LIEVE collega
    haha

  • 17 April 2014 - 21:05

    Marga Van Deraa:

    Hallo Toos.

    Alweer 178 kilometer gelopen .
    Jij doet dat maar even of het niks is.
    Toos ga zo door.
    En ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

    Groetjes Marga.

  • 19 April 2014 - 10:39

    W.wagemakers:

    Hoi tonia geweldig zover al ik heb jou mail adres aan fransien gegeven ze wilde jou weer volgen zij heeft dat stuk ook gelopen is wel goed hè .geniet van de natuur ,prachtige foto's knuffel ,Gr. Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 46101

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: