het einde van de wereld - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu het einde van de wereld - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu

het einde van de wereld

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

08 Mei 2014 | Spanje, Fisterra

Maandag, weer vrolijk op weg naar Finisterra. Ik liep door mooie dorpjes en over oude bruggen. De officiële etappe, was 22 km, te kort voor mij. Dus ik besloot verder te lopen. Het laatste stuk ging flink omhoog, dus ik moest me flink inspannen. Het was weer warm genoeg voor mij. Toen ik een pauze hield, kwam er een Zweedse vrouw aan. Het laatste stuk hebben wij samen gelopen. We hadden een nette herberg, maar volgens Spaanse begrippen, goed aan de prijs. Als er in zo'n klein dorpje, maar 1 herberg is wordt daar flink van geprofiteerd.

De volgende dag , miezerde het. Het duurde lang, eer ik een bar op mijn weg aantrof. Tegen de middag hield de miezerregen pas op. De Zweedse pelgrim haalde me weer in, samen gingen we verder. Zij wilde naar Muxia en ik naar Finisterra. Ik wilde bij een pension in O Logoso slapen, maar kon die niet vinden.Op zeker moment moet je kiezen, links naar Finisterra en rechts naar Muxia. Ik wilde niet terug lopen naar O Logoso, Cee de volgende plaats richting Finisterra was te ver. Muxia was de verkeerde kant in. Volgens de eigenaresse van een bar, kon ik vanuit Dumbria (richting Muxia), de volgende dag naar Cee. Niet dus, bleek later. Asa en ik kwamen samen bij de herberg in Dumbria aan. Super modern, goedkoop, wat wil een pelgrim nog meer. Nog een lekker pelrimsmenu, klaargemaakt door een aardige mevrouw, kon onze avond niet meer stuk. Wij waren alleen in die grote herberg.

Woensdagmorgen moest ik 4 km.terug lopen, naar de splitsing. De tocht verliep voorspoedig. Maar de afdaling was erg zwaar over de grote keien. Mijn stokken hebben me overeind gehouden. In Cee had ik uitzicht over de zee. Toch moest ik nog 16 km.lopen, voordat ik in Finisterra was,.Daar arriveerde ik om 15.00 u. Na een fijne douche in een pension, ging ik naar Faro waar de vuurtoren van Finisterra staat. De kilometerpaal geeft daar 0,00 km. aan. Het einde van de wereld. Volgens oud gebruik, verbranden pelgrims daar hun oude kleren. Ik heb niets verbrand, behalve vet tijdens het lopen.

Vanmorgen met de bus weer naar Santiago. Nu zit ik lekker op mijn balkon van mijn hotelkamertje. De souvenirs heb ik al gekocht en mijn rugzak al op orde gebracht. Al bijna klaar om morgen te vertrekken naar huis, nog 1 nachtje in Santiago.

  • 08 Mei 2014 - 17:57

    Jan En Paula:

    Een goede reis terug naar je stekje in Vessem.

  • 08 Mei 2014 - 18:23

    Michele Et Jos:

    TOOS

    bravo pour ton chemin tuy est arrivée c'est formidable. Bises de nous deux Jo et Michele

  • 08 Mei 2014 - 18:44

    Margavanderaa:

    Hallo Toos,

    Je hebt het toch maar weer klaar gekregen.
    Maar ik had niks anders verwacht.
    Een heel goede reis terug.


    Groetjes Marga.

  • 08 Mei 2014 - 18:46

    Wil.wagemakers:

    Welkom thuis rust lekker uit je hebt het verdiend ,wat ben je een bikkel geweldig zo'nafstand in zo er korte tijd ,n' knuffel Gr. Wil

  • 08 Mei 2014 - 18:48

    Marinus Van Nistelrooij:

    Pelgrim , uw sporen vormen de weg, er is niets anders
    Pelgrim, er bestaat geen weg, de weg baant gij zelf met uw schreden.

    (vrij naar Antonio Machado)


    Prrrachtig gedaan Toos, Chapeau !!
    Een dikke Vlaamschen Proficiat
    met groet uit Meerhout
    Marinus en Tonnie

  • 08 Mei 2014 - 19:12

    Ton Cornelissen:


    Op reis gaan, om thuis te komen.

    Nou Toos, ik hoop dat deze reis jou gebracht heeft wat jij ervan verwacht hebt.
    Welkom thuis en inderdaad CHAPEAU!!!!!
    De Bari Ton Fan

  • 08 Mei 2014 - 19:18

    Netty Van De Ven:

    Hallo Toos .
    Hele goeie reis en welkom weer thuis .
    Geweldig gedaan !!
    Groeten van Netty en Bert

  • 08 Mei 2014 - 20:31

    Louis En Trees:

    Hey Toos
    Je hebt het mooi voor elkaar
    het is je gelukt.
    We hadden van jou niets anders verwacht,
    je bent een echte doorzetter.
    We zien je snel. SJAPOO......
    Louis en Trees

  • 08 Mei 2014 - 20:43

    Ine V.d.Ven:

    Hey Toos
    Het zit er weer op knap gedaan hoor geniet nog van een goede nachtrust in Santiago en voor morgen
    een goede reis terug we zien mekaar snel groetjes Ine v.d.Ven

  • 08 Mei 2014 - 21:24

    Elly:

    Geweldig Toos, wat heb je het goed gedaan! goede reis terug en hopelijk kan je weer wennen aan het gewone leven; lijkt me best wel moeilijk.
    Jan en ik gaan nu 2 weken naar de Vogezen, daarna bel ik je snel.

    Groetjes hè,

    Elly

  • 08 Mei 2014 - 22:03

    JAn En Joke:

    Hoi Toos
    Je hebt je einddoel bereikt ,een hele betekenis voor jou,iets wat je, je hele leven bij blijft.
    Goede terug reis naar je eigen stekje,zal ook weer fijn zijn !tot gauw.
    Groetjes Jan en Joke

  • 08 Mei 2014 - 22:06

    Betsy:

    Het was er al zo ontzettend lang, dat pad naar Santiago. Je droomde ervan om je doel
    te bereiken en al die stappen ZELF te zetten.
    HET IS JE GELUKT TOOS
    PROFICIAT!!
    Bedankt voor het interessante reisverslag dat je elke keer weer stuurde.
    Wij hebben genoten van je optimisme en je humor!

    Een goede thuisreis en we zien elkaar binnenkort weer!


    LEO EN BETSY

  • 08 Mei 2014 - 22:35

    Erica Willems:

    Hoi Toos,

    Je laatste nachtje in Santiago, laat alles nog maar
    eens even goed tot je doordringen en besef des te meer
    wat voor een geweldige pelgrimstocht je gemaakt hebt.
    Top gedaan Toos een herinnering voor het leven!
    Een goede reis terug en welkom thuis weer op je eigen stekkie!
    We zien elkaar wel weer.

    Groetjes Erica.

  • 08 Mei 2014 - 23:20

    Mieke:


    TOOS, WE WISTEN NATUURLIJK WEL DATJE "T GING HALEN, MAAR JE MOET 'T TOCH MAAR EVEN DOEN,

    DUS NOGMAALS TOOS - PROOOOFICIAT- ,

    EEN RUSTIGE TERUGREIS EN HOPELIJK TOT GAUW.

    LIEVE GROETJES NOL EN MIEKE

  • 09 Mei 2014 - 09:10

    Stef:

    Zo Toos; deze reis zit er op. Allereerst proficiat dat je dit op zo'n vlotte manier behaald hebt en we willen je danken voor je fijne reisverslagen. Leuk om te lezen en het gaf onze Jolan de mogelijkheid om zijn reis als het ware te herbeleven. Ook de foto's waren voor hem heel herkenbaar. Ik kan me wel voorstellen dat er bij het aankomen een gevoel is van: en wat nu? Ongetwijfeld zul je nieuwe plannen gaan ontwikkelen om dit soort wandeltochten te gaan ondernemen. We wensen je een goede thuiskomst. Neem ook de tijd om weer rustig thuis te komen want de overgang zal ongetwijfeld groot zijn.

    groet van Stef

  • 09 Mei 2014 - 20:31

    Anne Et Alain Maclin:

    Bonjour Toos,
    Félicitations pour ce pèlerinage. Qu'il vous ai apporté tout ce que vous attendiez.
    Nous recevons toujours des pèlerins et parlons souvent de vous
    Cordialement
    Anne et Alain

  • 10 Mei 2014 - 10:04

    Den Belgiek:

    He Toos oftewel remmy.


    Goede reis terug gehad?
    Vessem is weer een erenburger rijker,dikke proficiat.
    Geniet er met je kids weer van,en rust eerst maar eens lekker bij.

    Van mij een late reactie was even in nederland.

    Dikkedikke proficiat ben trots op je .

    Den Belgiek.

  • 10 Mei 2014 - 16:18

    Addie:

    Ha Toos,

    TAAK VOLBRACHT!!

    Geweldig respect dwing je af. Ik doe het je nog niet na.....
    Je zult er met grote voldoening op terugkijken.

    Groetjes en tot dinsdag!!

    Addie

  • 10 Mei 2014 - 20:13

    Jeanne,:

    Proficiat Toos,
    Fijn dat het zo goed gegaan is
    .Maar wat een eind en voor ons niet te overzien.
    We doen het je dan ook niet na.

    Doe de groeten aan je kinderen en tot ziens, Jeanne.

  • 11 Mei 2014 - 12:53

    Will En Bert.:

    Hoi toos,


    Geweldig, progiciat!!

    Bert en will.

  • 12 Mei 2014 - 21:56

    Guus En Rita:

    Toos, VAN HARTE WELKOM THUIS !!!!!!....en gun de voetjes nu maar heel even rust.....

    Dikke knuffel van je vrienden Guus en Rita.XXX

  • 29 Juni 2014 - 22:18

    Åsa Boman:

    Hi Toos! Fun to read, with difficulties though ;) about your long walk! Like the photos as well.
    I've been back to work for weeks now, how about you? The weather hasn't been good at all so far this summer, so working has been OK.
    All the best and have a nice summer,
    Åsa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 46048

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: