...ineens is alles anders - Reisverslag uit Lorca, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu ...ineens is alles anders - Reisverslag uit Lorca, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu

...ineens is alles anders

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

05 Mei 2013 | Spanje, Lorca

Woensdagmorgen niet over de route de Napoleon (over de bergen), vanwege sneeuw, maar de weg door het dal. Het was ook een pittige tocht, veel klimmen. Ik struikelde bijna over de pelgrims, zoveel waren er, niet leuk, massatoerisme! Jong en oud, uit alle landen. Onderweg kwam ik Annette, een jonge vrouw uit Duitsland, tegen. Zij was helemaal op en keek wanhopig als we weer een berg op moesten. Ik heb haar moed ingepraat en zei 'immer ruhig bleiben'. Om 16.00 u. waren we in Roncevalles, onze bestemming. We moesten in de rij voor een slaapplaats. We sliepen in een grote ruimte met 120 mensen. Toen weer in de file voor een douche. Echt niet leuk, wat een verschil met Frankrijk. Toch heb ik er goed geslapen, weinig gesnurk, onvoorstelbaar met zovelem in 1 ruimte.

De volgende dag begon met regen. Moeilijke afdalingen over rotsen, keien enz. Weer file lopen. Sommigen lopen met ongeschikte schoenen en met tas in de hand. 's Avonds nog net een slaapplaats kunnen vinden. Ik had samen met Udo gereserveerd voor de volgende dag, zodat we verzekerd waren van onderdak.

Vrijdag naar Pamplona, beetje regen, toch een mooie wandeldag. De kathedraal bezichtigd en toen nog 15 km. verder. Udo was al eerder aangekomen bij de herberg. We hebben weer overlegd waar we zaterdag zouden slapen. De waardin heeft voor ons gereserveerd.
Er werd gebeld, mijn dochter Hanny die in de Franse Alpen op wintersport was. Ze vertelde dat ze gevallen was. Zij belde vanuit het ziekenhuis, er is iets gebroken in haar rug. Gelukkig had ze gevoel in benen en voeten, wel veel pijn, gelukkig kreeg ze morfine.
De dokters zijn optimistisch dat alles goed komt. Ze verzekerde me dat ik door moest lopen.
Die avond, met achten op een kleine kamer (ik lijk wel een Pool in Nederland), veel irritant gesnurk. Toen vroeg ik me echt af wat ik daar nog moest.

Zaterdagochtend, ik had geen zin om verder te gaan. Met mijn Franse nicht gebeld, ik schoot wel even vol. Udo heeft me overgehaald om toch verder te lopen. Hanny werd om 10.00 u. geopereerd in Grenoble.
Mijn hoofd was vooral bij haar en Erik, haar vriend. Maar mijn benen deden weer hun werk. Een pittige maar mooie tocht. Na een zonnige dag, over steenachtige paden, arriveerden Udo en ik in Lorca.
Bericht van Hanny dat de operatie goed geslaagd was. Ze had veel pijn en was nog suf. Het is nog niet duidelijk wanneer ze terug naar Nederland mag, en hoelang ze moet herstellen. Voor mij is het ineens helder, ik stop.
Santiago loopt niet weg, ik ga naar huis. In Grenoble is mijn dochter in goede handen van Erik en het verplegend personeel.

Mijn lieve Franse nichtje, wilde me wel helpen. Ik heb naar Vessem gebeld naar Fa. J. Soetens. Zij halen elke week fietsen terug van Santiago.
Ik bof, Jan vertelde dat ik zondag rond 12.00 u. (vanmiddag dus) door zijn zoon Frank opgehaald word. Dus vanmorgen is Udo alleen vertrokken en ik zit nu te wachten.

Het is anders gelopen dan verwacht. Het allerbelangrijkste is dat Hanny goed hersteld!!!
Ook al heb ik Santiago niet gehaald, voor mij is mijn pelgrimsavontuur geslaagd. Met veel mooie herinneringen en ontmoetingen ga ik terug.
Wie weet wat er nog verder op mijn pelgrimspad gaat komen....

Bedankt voor jullie support, ik houd jullie nog op de hoogte hoe het mijn dochter gaat. De eerste week wil ik even wat rust.


  • 05 Mei 2013 - 10:44

    Nicole:

    Hoi Toos,
    Wat een aangrijpend verhaal. Je moet erg geschrokken zijn dat je ineens zo'n bericht van je dochter krijgt. En dan ook die overgang naar die massale toestanden, net nu je nog meer bij jezelf en je dochter wilt zijn.
    Santiago loopt niet weg! Dat kan altijd nog. Je hebt een fantastische belevenis meegemaakt, die niemand je meer afpakt. En je mag trots zijn op jezelf. Door Nederland, België en Frankrijk helemaal tot Spanje gelopen. Fijne mensen ontmoet en prachtige dingen gezien.
    Ook dapper om nu deze beslissing te nemen! Bij je gevoel blijven en dat zegt dat je teruggaat. Wij zijn erg trots op je!!
    Heel veel sterkte met je dochter. En een behouden thuiskomst.
    Liefs,
    Peter en Nicole

  • 05 Mei 2013 - 11:02

    Tom En Tom:

    Ha die Toos,
    Wat een verhaal jeetje dat dit nu op je pad komt. Heel begrijpelijk dat je terug gaat.
    Je hebt jezelf meer dan genoeg bewezen en dat jij een geweldige doorzetter bent dat weet iedereen.
    Je hebt fantastische dingen beleeft, gezien en geweldig genoten van alles en iedereen om je heen.
    En wat ook het doel van zo'n tocht ook is, volgens mij is hij voor jou geslaagd.
    Fijn als je ons op de hoogte wilt houden over je dochter.
    Ik vind het verschrikkelijk dat dit gebeurt is.
    Wij hopen dat het herstel voorspoedig verloopt.
    Toos wij zijn trots op jou (maar dat weet je zo langzamerhand wel).
    Sterkte met je gezin en neem de rust die je nodig hebt.
    Liefs Ton

  • 05 Mei 2013 - 11:13

    Ingrid:

    Lieve, lieve Toos

    Santiago is maar een plaats op de wereld.
    Waarom en waarvoor je op reis ging dat is wat het waarde en een doel geeft!
    Een veilige terugreis gewenst en welkom thuis.
    Heel veel beterschap en sterkte voor Hanny en sterkte voor jou je gezin.

    Lieve groet Ingrid

  • 05 Mei 2013 - 11:19

    Jeanne Roes,:

    Toos,

    Sterkte en ik zie je binnenkort.

  • 05 Mei 2013 - 11:23

    Yvonne:

    Hoi Toos,
    Wat vervelend dat je verhaal ineens zo'n andere wending neemt.
    Je mag trots zijn op alles wat je gedaan en meegemaakt hebt! Dapper om de beslissing te maken om te stoppen.
    Goede terugreis en heel veel beterschap voor je dochter,

    Groetjes Yvonne

  • 05 Mei 2013 - 11:34

    Jeanne:

    Dappere Toos!
    voor mij is je missie geslaagd hoor! Je hebt gedaan wat je je voorgenomen had: je gevoel gevolgd en daar hoort ook deze laatste beslissing bij! Heel begrijpelijk!Goede terugreis, Welkom terug en beterschap voor je dochter! tot Ziens!

    Namens alle Krankjorummers: chapeau!!!

  • 05 Mei 2013 - 11:45

    Nicole Swaanen:

    Volg je hart Toos....Goed gedaan. Ik hoor nog wel van je.
    Wens jullie Hanny beterschap.

    Groetjes Nicole

  • 05 Mei 2013 - 12:16

    Will En Bert.:

    Hoi Toos.


    Wat een aangrijpend verhaal zeg, en een wijs besluit. Ook al wil Hanny dat je door gaat, je moeder instinkt volgen is de beste beslissing. Je kinderen is het dierbaarste wat je hebt. En Santiago loopt inderdaad niet weg. Wij zijn allemaal al zo trots op jou dat je het zo goed volgehouden hebt. En je doet het dan maar in 2 etapes. Wie weet herstelt Hanny voorspoediger wanneer jullie elkaar weer in de armen sluiten, want dat verdient ze wel. Wens haar heel veel beterschap.
    Toos rust eerst maar een goed uit, na je geleverde prestatie!!!!!!!!!!! Top!
    We horen nog wel.




  • 05 Mei 2013 - 13:19

    Fam V Beers:

    hoi toos
    je hebt het prima gedaan , geweldig ,
    een goede beslissing om terug te gaan , hannie is nu belangrijker , Compostella loopt niet weg
    en wij denken dat jou missie is geslaagd
    vvor hannie heel veel beterschap en we komen een keer langs in vessem

    groetjes fam v beers uit westelbeers

  • 05 Mei 2013 - 15:51

    Han Verberne:

    Hi Toos,
    Dat was effe schrikken, een moeilijke maar zeer begrijpelijke stap, we spreken elkaar wel in Vessem, welkom thuis, maar vooral: succes met het herstel van Hannie!! Groetjes Han & Irma.

  • 05 Mei 2013 - 17:09

    Betsy:

    HOi Toos,

    Wat kan er veel gebeuren in een korte tijd! Begrijpelijk en heel goed van jou dat je zo snel een beslissing hebt genomen . Je dochter is inderdaad heel wat belangrijker dan het nu afmaken van de voettocht! Als er zoiets gebeurt wil je bij haar zijn natuurlijk.
    Rust maar lekker uit , het zal heerlijk zijn om je eigen bed weer te voelen!!

    Wij hopen dat Hannie weer zo snel mogelijk opknapt en dat het allemaal een beetje mee zal vallen.

    Welkom thuis in je eigen stulplje in Vessem en...

    JE BENT EN BLIJFT ONZE KANJER OOK ZONDER HET EINDDIPLOMA !!

    We zien elkaar!!

    LEO EN BETSY

  • 05 Mei 2013 - 17:51

    Timmermans Cw:

    Dag Toos jammer dat het zo is gelopen

    jehebt een goede beslissing genomen.

    Ik wens dochter hanny een snelle beterschap

    Een goed thuiskomst en rust goed uit

    Kees middelbeers

  • 05 Mei 2013 - 17:55

    Doret:

    Hey Toos,
    Goed gedaan. Ik vind je nog meer een kanjer. Keuzes maken op het juiste moment. 9 weken lopen is toch lang genoeg. Heel veel sterkte met Hanny. Tot gauw.

  • 05 Mei 2013 - 18:47

    Jacobien:

    Hoi Toos, heel jammer dat het allemaal anders loopt als je verwacht had,maar ik snap je beslissing volkomen.
    Heel veel sterkte jullie allemaal, hopelijk mag Hanny snel naar nederland.
    En Toos je kunt hartstikke trots zijn op jezelf hoor zeker weten!

    Groetjes Jacobien

  • 05 Mei 2013 - 19:57

    MARGAVANDERAA:

    Hallo Toos.

    Wat jammmer dat je reis zo eindigd.
    Maar een heel goed besluit.
    Heel veel sterkte met Hanny.
    En welkom thuis.

    Groetjes Marga.



  • 05 Mei 2013 - 20:10

    Han:

    Hoi Toos,
    Alles wat ik zou willen zeggen, is al gezegd door anderen.
    Welkom thuis en beterschap voor Hanny!!!
    groetjes Han

  • 05 Mei 2013 - 20:39

    Harry & Ans & Eveline:

    Toos,

    Ook van ons: welkom thuis in Vessem en van harte het beste toegewenst voor het herstel van Hanny!

    Harry & Ans & Eveline

  • 05 Mei 2013 - 20:39

    Karine Et Sebastien RAYNAUD:

    Bonjour Toos,

    L'histoire de tes aventures va nous manquer, mais on comprend très bien que tu es eu envie d'arrêter.
    On pense beaucoup à toi et encore plus à Hanny, on lui souhaite un bon rétablissement et qu' elle revienne chez elle rapidement.

    Gros bisous à vous

    Karine et Sebastien RAYNAUD

  • 05 Mei 2013 - 21:23

    Rianne En Henk Apfel:

    Hoi die lieve Toos.

    Voor mij zijn er alleen woorden van Diep respect ;
    Dat je zo ver bent gekomen bent richting je Doel en dat je je moederhart vol met gezinsliefde volgt.
    In ieder geval heel begrijpelijk dat je weer naar Vessem terug komt.

    Heel veel sterkte ; voor jou , jullie Hanny en natuurlijk ook Erik en de rest van de familie. Hopelijk mag Hanny ook weer snel terug naar Nederland;
    Jullie zullen elkaar vast en zeker veel te vertellen hebben en een knuffel is ook op zijn plaats.
    Zorg dat je bij thuiskomst een beetje uitrust en nogmaals ;

    Ben trots dat ik je heb leren kennen, Ben trots dat je zover gekomen bent (en overtuigd dat jij je einddoel gehaald zou hebben)

    een dikke knuffel van ons alle twee Henkie en Rianne

  • 05 Mei 2013 - 21:54

    Jan En Joke:

    Lieve Toos
    Een hele goede beslissing,Santiago kun je altijd nog een keer afmaken !
    Dat je nu naar huis wilt is heel begrijpelijk,dicht bij Hanny en de rest van de kinderen,voor Hanny alle goeds gewenst en voor jou een fijn gevoel dat je weer in de buurt bent van de kinderen .
    Heel veel steun gewenst van Jan en Joke.

  • 05 Mei 2013 - 22:21

    Erica Willems:

    Hoi Toos,

    Met tranen in mijn ogen heb ik je verhaal gelezen en het
    ontroerde me zo.
    Een begrijpelijke beslissing Toos, het herstel van je dochter Hanny
    is nu het allerbelangrijkste, en ik hoop dat haar herstel voorspoedig
    verloopt en dat ze gauw terug naar Nederland mag komen.
    Diepe bewondering heb ik voor je.
    Veel beterschap voor Hanny, en neem de tijd voor jezelf om bij te
    komen van alles wat je hebt meegemaakt. Sterkte.
    Een knuffel van Jolijn, en ook veel groetjes van Paul en Johan.

    Lieve groet
    Erica.

  • 05 Mei 2013 - 22:32

    Nol En Mieke,:

    Hoi Toos,

    'n Goeie beslissing Toos, We horen nog van je.

    Voor nu, neem alle tijd om te rusten, en een zeer spoedig herstel van Hanny .

    Sterktegroetjes,
    Nol en Mieke



  • 05 Mei 2013 - 22:50

    Elisabeth Et René:

    Coucou cousine,
    Toute la journée nous avons pensé à TOI , toute ma famille te souhaite un bon retour à la maison et
    surtout un bon rétablissement à HANNIE. Si tu as besoin ,je suis là mais ça tu le sais et nous sommes très fière de TOI pour tout ce chemin parcouru.
    Bisous Elisabeth et René

  • 05 Mei 2013 - 23:16

    Frans En Mien:

    Dag Toos,
    Ineens is alles anders. Begrijpelijk dat je gedachten alleen nog maar bij Hannie zijn.
    Hopelijk valt het allemaal mee, en mag ze gauw terug naar Nederland. Dan kun je ook naar haar toe.
    Ook al ben je niet helemaal in Santiago geweest, wij vinden dat je toch een enorme prestatie
    hebt geleverd. We hopen dat je een vlotte terugreis hebt.
    Het is wel een goede beslissing: je moet gewoon je gevoel volgen!
    Tot binnenkort!
    Groetjes.

  • 05 Mei 2013 - 23:26

    Josie:

    Toos,

    Heel veel sterkte voor de komende tijd

  • 05 Mei 2013 - 23:39

    Jos En Lenie:

    Hoi Toos,

    Heel veel beterschap voor Hannie gewenst. Natuurlijk ga je terug. Je dochter is veel belangrijker dan je reis, die kun je als je wilt altijd nog afmaken. Wij denken dat het een heel wijs besluit is. Fijn dat de operatie goed geslaagd is. Nu maar hopen dat ze snel weer hersteld.


    Je hebt een prachtige reis achter de rug met veel positieve ervaringen en ontmoetingen. Dit neemt niemand je meer af. En als je wilt kun je het altijd nog af maken. Hoewel ik twijfel als ik jouw verslag lees of dat massa toerisme in Spanje wel iets voor jou is. Maar anders vind je vast en zeker wel weer een andere bestemming. We kletsen gezellig wel weer eens een keer bij in Vessem om jouw verhalen persoonlijk te horen.

    groetjes Jos en Lenie

  • 06 Mei 2013 - 00:03

    Will En Jan:

    hey schatteke, goed van je dat je je moeder hart hebt laten spreken, voor mij ben je een echte pelgrim! Ben ik trots op hoor, want jij bent de enigste in mijn vrienden en kennissen clubke.
    Wat vreselijk van je dochter maar wat een geluk dat ze gevoel in armen en benen heeft! Als het net zo'n doorzetter is als mama dan komt het goed.
    Toos...weet dat ik aan je denk en mee zal bidden voor een goed herstel van je dochter.
    Rust maar lekker uit en we zien elkaar .

  • 06 Mei 2013 - 00:59

    Aniet:

    Ha maatje,

    Dit is heel erg om te horen en dat je zover van hun weg bent
    Je blijft een kanjer..
    Ik denk aan je en laat snel iets van me horen.
    Doe Hannie de groeten en wens haar heel veel beterschap van me en maatje rust maar effe uit je bent nu ergens anders heel hard nodig.

    Groetjes aniet

  • 06 Mei 2013 - 08:35

    Ine :

    hoi Toos,

    Wat ontzettend naar voor je, ik hoop dat je dochter snel hersteld.
    We vinden je n kanjer en idd. Santiago loopt niet weg. Je hebt n geweldige tocht gemaakt en we hebben met heel veel plezier je verslagen gelezen en zo `n beetje met je mee gereisd.
    super wat je al allemaal hebt gedaan en meegemaakt. `n echte pelgrim.
    heel veel beterschap met je dochter, en toi toi.

    groetjes Tom & Ine



  • 06 Mei 2013 - 10:05

    Henriette:

    Hallo Toos
    Goed gedaan en alle respecht voor jouw.
    Je kan toch terug kijken op een mooi avontuur.
    Het belangrijkste is nu dat je dochter Hannie weer snel beter wordt.
    Wij wensen je een goede thuiskomst en neem de tijd om uit te rusten en van je kinderen te genieten.
    Groet van Harry en Henriëtte.



  • 06 Mei 2013 - 18:39

    Hera:

    He toos
    Dat is schrikken
    Begrijpelijk dat je stopt met je reis, snel naar je dochter, wij moeders kunnen niet anders.
    Ik ben trots op je en al het mooie wat je hebt mee gemaakt kunnen ze niet meer van je afnemen.
    Beterschap voor Hannie en neem de tijd voor jullie.
    Ik zie je wel weer in ons Vessum
    Goede reis liefts van Hera en henrie

  • 06 Mei 2013 - 20:03

    Wiek:

    Ha Toos,

    Wat jammer, dat dit je nu moet overkomen.
    Maar heel begrijpelijk, dat je naar je dochter wil om haar te steunen.
    Ik heb geweldig genoten van je wandelbelevenissen, knap van jou hoe je dat al die weken hebt gedaan.
    En hoop je binnenkort ook weer met goed nieuws te zien bij Krankjorum.

    Groeten en sterkte,
    Wiek.


  • 06 Mei 2013 - 22:32

    Nelly Emonds:

    hoi toos, wat valt hannie's vakantie toch verkeerd uit.hopelijk komt het weer helemaal goed.
    maar ik weet ook als moeder wat het belangrijkste is op dit moment en dat is bij je kinderen zijn als ze je nodig hebben.jouw prestatie staat onuitwisbaar. de mooie belevenissen ook.wij hebben met z'n allen mee genoten van jouw geweldige tocht.goede reis terug en tot horens. groetjes peter en nelly.

  • 06 Mei 2013 - 23:00

    Jan En Paula.:

    Wat hebben we genoten van je reisverhalen maar dit is een goed besluit om naar huis te gaan,
    veel sterkte met Hannie en probeer zelf eerst tot rust te komen en wennen aan het Vessems leven.
    gr.Jan en Paula.

  • 07 Mei 2013 - 01:43

    Theo:

    Lieve Toos,

    Met al je enthousiasme en de strakke wil om; "wat er ook gebeurt, maar ik zal in Santiago komen ",valt het dubbel zo zwaar als je voor de eindstreep MOET opgeven.
    Wat is dan belangrijker , Santiago of je dochter.
    Een moedig besluit heb je genomen.
    Santiago staat er de komende jaren ook nog wel.
    Ik heb van je verhalen genoten en respecteer de vastberadenheid van je .
    Hopend datr je dochter weer snel naar huis mag,met een volledige genezing en dat je zelf een behouden thuiskomst mag hebben zonder problemen.
    Lekker een weekje of wat uitrusten en gauw weer aan de muziek bij K.J.
    We hopen op onze dinsdagen nog veel verhalen van je horen .

    Groetes en tot ziens

    Theo en Petra
    Lyuksgestel

  • 07 Mei 2013 - 11:24

    Ad En Narda:

    Dag lieve Toos,

    Wat erg dat dit op je Santiago pad komt, maar...... wij kunnen heel goed begrijpen dat je gestopt bent.
    Je kinderen zijn je alles en Santiago is maar een plaats op aarde. Terwijl ik dit bericht typ, schieten de tranen me in de ogen. Jouw beslissing is goed, je wilt bij je dochter zijn. Je bent ook een kanjer als je durft te stoppen. Als wij in Santiagio aankomen, wordt er voor jou een kaarsje aangestookt.

    Wij zijn ondertussen in Chateauroux en heben een relaxdag. Gisteren een moeizame tocht gehad.

    Heel veel sterkte met je dochter en wens haar heel veel beterschap van ons.

    Lieve groeten van Ad en Narda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 851
Totaal aantal bezoekers 46046

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: