op pad met mijn neef Jos - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu op pad met mijn neef Jos - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu

op pad met mijn neef Jos

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

15 April 2013 | Frankrijk, Périgueux

Vrijdag heb ik veel regen gehad, maar zaterdag scheen de zon.
Ik kwam aan in Sorges en verbleef daar in la maison de pelerin. Marie-Pierre en Marc ontvingen me hartelijk. Zij zijn vrijwilligers (een echtpaar)uit Parijs, zij blijven hier twee weken om pelgrims te ontvangen. De gastvrouw had goed gekookt en ze vertelden ook over hun pelgrimstocht naar St. Jaques. Het was een gezellige avond.

Na een goed ontbijt vertrok ik zondag, het was een warme dag. Gelukkig was het een korte etappe naar Les Perigueux. Ik arriveerde om drie uur bij de kathedraal, geweldig mooi. Toen op weg naar mijn gastgezin. Bij aankomst bleek er niemand thuis te zijn. Er zat niets anders op dan te wachten, uit de zon, het was om 18.00 u en nog 29 graden. Ik had ook al gebeld, maar er werd niet opgenomen. Ik heb tot 18.15 u gewacht. Ik wilde mijn gids raadplegen voor een ander adres, toen de heer des huizes thuiskwam. Hij was verrast en was niet op de hoogte van mijn komst. Zijn vrouw was vergeten te vertellen dat ik zou komen. Ik vond dat wel vervelend. Maar mijn gastheer maakte hier geen probleem van en François liet me het huisje zien waar ik kon slapen. Hij bracht me een dienblad met worst, paté, eieren, fruit enz.
Na een lekkere douche was ik weer helemaal opgeknapt.

Vandaag, maandag, ben ik vroeg vertrokken minder warm en in het begin wat regen. Ik had om 12.00 u met mijn Franse familie afgesproken, ik had toen al 18 km. gelopen. Met zijn allen in een restaurant gegeten en om 15.00 u zijn Jos en ik vertrokken. Jos heeft goede wandelschoenen, afritsbroek enz. aangeschaft. Op zijn rugzak een Jacobsschelp en erin proviand en pelgrimspaspoort. We hoefden nog maar 5 km. te lopen, lekker wandelweer, hoeft voor mij niet warmer. Nichtje Ellie heeft een geweldig fijn onderdak geregeld, we hebben een goed ingericht huis voor ons alleen. Jos zit bij de tv en ik breng jullie weer op de hoogte. Voor de komende dagen heeft Jos ons onderdak al besproken.

  • 15 April 2013 - 18:45

    Han:

    Ha Toos,
    Wat leuk dat je zoveel verhaaltjes schrijft, iedere keer weer fijn om te horen dat het goed gaat!!
    Veel wandelplezier met je neef de komende dagen, geniet ervan.
    Groetjes Han

  • 15 April 2013 - 18:45

    Hanny En Erik :

    Hoi mama,

    Wat leuk dat Jos nu dan echt mee loopt!
    Hopen dat hij jou bij kan houden. Hij weet toch zeker wel dat hij niet achterop je rug past?!
    Veel plezier samen... Et Joseph bonne courage!

    Groetjes Hanny en Erik

  • 15 April 2013 - 19:55

    Maria Kroot:

    Toos wat een geweldig mooi verhaal weer en dat alles goed mag blijven gaan met je. Succes.
    Groeten Maria Kroot

  • 15 April 2013 - 20:12

    Toos Van Riet:

    Bonsoir TOOS et JOs
    Je constate que mon frère s' occupe de l' hébergement , je suis fière de toi .
    Je vous souhaite bonne route, beaucoup de découverte pour les jours à venir.
    Cette expérience restera un merveilleux souvenir pour nous. Bisous à vous deux.

  • 15 April 2013 - 20:13

    Doret:

    Hey Toos,
    Wat vertel je me nou? 29 graden om 18.00uur en dat bij Limoges! Nou nou en het is nog april. Voor mij zou het een reden zijn om de rugzak aan de wilgen te hangen maar ja, Toos niet. Het zal toch nog wel vaker warm worden Tooske. Gisteren, zondag was het hier ook lente. Eindelijk, maar ik lag in bed met griep. Ik wilde toch met de hondjes gaan wandelen en was bij het kleine stroomke al kapot. Als ik de telefoon bij had zou ik Hans gebeld hebben om me te komen halen. Helemaal op, geen conditie meer. Maar om bij jou te blijven: het gaat goed he? Fijn dat je EINDELIJK iemand hebt die een stukje mee over loopt. Veel plezier en fijn dat je een paar nachten gegarandeert bent van een slaapplaats. Ook wel eens fijn he? groetjes en tot horens weer

  • 15 April 2013 - 21:05

    Sjan Schoofs:

    Hoi toos,wat een verhalen,je kan er straks een boek over schrijven.
    hier is het ook lekker weer,zondag was het een hele mooie dag.
    gr sjan.

  • 15 April 2013 - 21:24

    Jan En Joke:

    Hoi Toos en neef Jos
    Wat gezellig samen aan de wandel,de dagen zullen vliegen,geniet er samen van ,wij horen wel weer hoe het jullie vergaan is.
    Heel veel groetjes jan en joke

  • 15 April 2013 - 21:29

    Frans En Mien:

    Hallo Toos,
    Leuk dat jij in je reisverslagen de plaatsen vermeld waar je komt.
    Wij houden de kaart er bij en verbazen ons over de enorme afstanden die je dan
    weer hebt gelopen. Je bent wel een doorzetter.
    Fijn dat je nu een metgezel hebt.
    Als hij je maar bij kan houden!
    Geniet van je reis, dit stuk Frankrijk is wel erg mooi.
    Wij kijken weer uit naar je volgende bericht.
    Heel veel wandelplezier
    Groetjes uit Moergestel.

  • 15 April 2013 - 22:13

    Tom En Ton:

    Ha die Toos,
    Ik ben blij dat je bijna alles in het nederlands schrijft.
    Mijn Frans is niet zo geweldig.
    Hoe kan die vrouw nu vergeten dat Toos van Riet uit Vessem bij hun komt logeren????
    Maar het komt toch schijnbaar altijd weer goed.
    Hier in Nederland hebben we ook de zon een beetje mogen zien en voelen.
    Wel geen 29 graden maar we zijn dik tevreden.
    Smeert je eigen goed in want met zo'n zon moet je toch goed uitkijken.
    Geniet van alles wat er nog komen gaat.
    Doe de groeten aan je neef.
    Liefs , de bari Ton fan.


  • 15 April 2013 - 22:19

    Jos En Lenie:

    Gezellig, samen met je neef. Als hij wat op jou lijkt zullen jullie samen wel veel plezier hebben. Geniet ze met die zomerse temperaturen.

    groetjes Jos en Lenie

  • 15 April 2013 - 22:50

    Henk Schoofs En De Rest Van De Fam Hier:

    Hoi Toos

    Gaat goed daar,weer is goed dan loop je ook stuk beter, te heet is zeker niet goed
    29 graden las ik net pffff. Moet e r niet aan denken nog geen blaren gelopen ???
    We volgen je hier vanuit vessem, en dat je droom de waarheid mag worden.
    Geniet er maar volop van alle eer komt je toe .

    wens je veel kracht en doorzetting vermogen toe

    gr uit Vessem en een dikke zoen van ons hier


  • 16 April 2013 - 19:24

    Jo Van Beers:

    Hallo Toos,
    Elke keer als er een verslag is, lezen we dit voor aan Jo. Het is erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Jo is erg trots op jou.
    Veel succes nog, groetjes je trotse broer Jo en Tamara

  • 17 April 2013 - 18:57

    Michele Van Beers:

    Bonsoir Toos et Jo

    Je vois que c'est dur mais courage surtout a toi Toos
    Bises Michele

  • 17 April 2013 - 19:14

    Grard Van Der Heijden:

    hoi Toos en Jos
    veel plezier en hou vol Jos laat zien dat je een van Beers bent
    Groetjes

  • 17 April 2013 - 22:44

    Pieter En Jeannette:

    geweldig Toos en wat fijn dat de kinderen geweest zijn.leuk om je te volgen nog heel veel succes.groetjes

  • 17 April 2013 - 22:56

    Cees & Gerrie:

    Dag zus Toos en neef Jos,
    We hopen dat jullie nu echt het goede weer tegemoet gaan
    zonder dat het te warm wordt.
    Toos, hetgeen je me gevraagd had te halen is gelukt en ligt
    inmiddels klaar bij zus Sjan.
    Schiet het al een beetje op richting de Spaanse grens?
    Mogelijk zit "vertalen" ook op je slimme telefoon, anders hierbij
    alvast een paar oefenzinnetjes:
    Ik ben een pelgrim uit Nederland = Soy un peregrino procedente de
    Payses Bajos.
    Goede morgen/dag = Buenos dias of; Hola. Goede nacht = Buenos
    noches.
    Hoeveel kilometers naar......? = Cuanto kilometros a ........?
    Overnachten hier mogelijk? = Quedarse para el posible de la noche?
    Is ontbijt inclusief ? = Aqui es desayuno incluido?
    Bovenstaande is een geintje, maar mogelijk heb je er in de toekomst
    wat aan, en: een dag niet gelachen is een dag niet echt geleefd!

    Het ga jullie goed en succes met jullie pelgrimstocht.

    Groeten van broer c.q. neef Cees en zijn vrouw Gerrie.


  • 20 April 2013 - 18:35

    Guus En Rita:

    hoi Toos,
    Wat zal je bruin zijn als je terug komt... zó warm hebben we het hier niet het is hier maar zo'n 12 graden gemiddeld. Wel fijn dat je nu toch gezelschap hebt .Dat frans praten zal je nu wel al "vloeibaar"kunnen...en straks kan je weer alleen terug denken aan jullie gesprekken.En langzaam maar zeker nadert de spaanse grens; als je ze ondertussen al niet bijna bereikt hebt, want Guus kan niet begrijpen dat je al zo ver bent !!!!!We wensen je nog veel devotie en een aangename tocht. Samen of alleen! daaaaag.

  • 21 April 2013 - 23:04

    Maria Rijkers:

    Hoi Toos leuk je verhalen te lezen, geweldig.

    Groetjes Maria

  • 22 April 2013 - 19:07

    Joyce Van Gool(collega):

    hoi toos,heb ff al je verhalen gelezen,ik vind het zo knap,ga zo door en tot ziens, gr joyce van gool

  • 23 April 2013 - 13:53

    Frans En Mien:

    Hee Toosje,
    Waar blijf je nou zo lang?
    We wachten weer op een berichtje van je.
    Groetjes Mien.

  • 23 April 2013 - 14:10

    Betsy:

    Ha Toos de Kanjer!

    Gaat alles nog steeds okay??
    We zijn zo gewend aan jouw berichtjes, dat het opvalt als er een paar dagen niets te lezen valt.
    Lijkt me wel heel fijn om een paar dagen samen met je neef te lopen!

    Morgen gaan mijn zus Nelleke en ik naar BArcelona.
    We zijn dan heel wat dichter bij jou!
    Hopelijk kunnen we net als jij genieten van het spaanse zonnetje
    Veel liefs en KEEP WALKING!!!
    Tot snel mails
    BETSY en LEO

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 46147

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: