Koninginnedag aan de Spaanse grens - Reisverslag uit Saint-Sever, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu Koninginnedag aan de Spaanse grens - Reisverslag uit Saint-Sever, Frankrijk van Toos Riet - WaarBenJij.nu

Koninginnedag aan de Spaanse grens

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

24 April 2013 | Frankrijk, Saint-Sever

Eindelijk weer bericht van mij. Ik ben nu onderweg naar Saint-Sever. Ik kwam langs een biblliotheek, maar deze gaat pas om 10.00 u open. Bij navraag bj het gemeentehuis bleek, dat ik al eerder binnen mocht. Erg aardig. Gisteren bij het toeristenbureau, in Mont- de - Marsan, op wifi. Ineens viel de verbinding weg, verslag weg. Fijn dat ik nu achter de lap-top mag.

Mijn neef Jos heeft anderhalve dag met me mee gelopen, toen werden de afstand en de hitte hem teveel. Een verstandig besluit om te stoppen.
We hebben het samen wel gezellig gehad.
Gelukkig is het nu minder warm en fijn om te lopen. Ik merk dat het lopen me steeds beter af gaat. De enkele dagen rust, bij mijn nichtje hebben me goed gedaan.

Vrijdag op weg naar La Reole. De tocht verliep voorspoedig totdat ik een vee-oversteekplaats passeerde. Ik bukte om onder het hek door te gaan, zoals in mijn gids stond. Toen ik mijn linkervoet neerzette, zakte ik meteen tot mijn kuit in de kleigrond, mijn voet zat muurvast. (Ik heb hier een foto van gemaakt). Mijn rechtervoet kon ik wel uit de klei lostrekken. Mijn rugzak afgedaan, in de klei mijn veter wat los gemaakt. Zien jullie het voor je ? Het viel niet mee, maar uiteindelijk kon ik mijn voet eruit trekken. Toen mijn schoen nog, wat klei weggegraven, met veel moeite kreeg ik hem eruit.
Ik was helemaal smerig, ik hoefde gelukkig nog maar een paar km.
Odette van 71 jaar ontving me gastvrij. Buiten mijn schoenen afgeschrobd, in de zon konden ze drogen. Na een douche, gingen mijn kleren in de wasmachine. Nog even het stadje aan de Garonne in. Odette had heerlijk gekookt, dus eind goed al goed.
Ik heb op aanraden van ander pelgrims al geresrveerd voor maandag 29 april, ik kom dan in Saint-Jean-Pied de Port aan, net voor de Spaanse grens. De refuge waar ik wil slapen is snel volgeboekt. In deze refuge zwaait een Nederlandse dame, Huberta, de scepter. Omdat ik al zolang onderweg ben, kan ik er terecht. Huberta vroeg of ik ook 30 April daar koninginnedag wilde vieren. Dat lijkt me geweldig, om aan de Spaanse grens dit feest mee te maken!!!

De aardige bibliothecaresse biedt me nog koffie aan. De zon schijnt, ik heb er weer zin in. Ik hoef vandaag nog maar 13 km.

  • 24 April 2013 - 10:00

    Ingrid:

    Fijn om weer iets van je te horen!
    Die 1,5 dag bewijst maar weer eens wat voor een kanjer je bent.
    Al richting de spaanse grens, jeuh wat gaat dat voorspoedig.
    Het wordt een bijzondere koninginnedag met de troon wisseling. Het lijkt me fijn dat je dit toch met nederlanders kunt vieren en hopelijk er ook een glimp van zult opvangen op tv.
    Veel plezier en lekker genieten.

    Groetjes Ingrid

  • 24 April 2013 - 10:33

    Han:

    Ha Toos,
    ik heb even op google maps gekeken waar je ong. bent.
    Sjonge jonge wat een eind heb jij afgelegd!!!
    Ik kan alleen maar zeggen: fijn dat je er nog steeds veel plezier aan beleefd en ik krijg steeds meer respect voor jou.
    groetjes en liefs Han

  • 24 April 2013 - 11:25

    Trees:

    Hoi Toos
    Fijn je weer te horen ik was al bang dat je van de aardbol was gelopen hahaha.
    Nu richting de spaanse grens en op zijn spaans koninginnedag vieren heel speciaal.
    Toos het gaat je goed veel succes
    Groetjes Jan en Trees

  • 24 April 2013 - 11:45

    Jos Et Michele:

    Salut Toos

    Content d'avoir de tes nouvelles . Je vois que tu as bien marché malgré tous ces petits ennuis.
    Je te dit encore bon courage et a bientôt
    Michele

  • 24 April 2013 - 12:46

    Erica Willems:

    Hoi Toos,

    Wat maak je wat mee op je tocht Toos, gelukkig is het met je voet ( en schoen )
    goed gekomen, op zo'n moment moet je het toch maar weer zien op te lossen
    in je eentje. Diep respect heb ik voor je, en fijn te lezen dat je daarna weer
    lekker kon eten en heerlijk kon douchen.
    Ik kan nog steeds bijna niet geloven dat je al zover weg bent, wat een topprestatie.
    Nu al richting de Spaanse grens, hopelijk blijft de temperatuur aangenaam
    om te wandelen, en geniet van een "buitenlandse Koninginnedag" en verder van alles
    om je heen.

    Lieve groet
    Erica

  • 24 April 2013 - 13:35

    Alllet:

    Ha Toosje,
    Wij waren al trots op jou voor je weg ging, maar nu helemaal, wat te gek zeg, de meeste mensen gaan met het vliegtuig die kant in, en jij lekker te voet! Blijf genieten Toos, jou verslagen lezen wij met plezier, iedere keer kijken hoever je alweer bent! Toos, op naar Spanje!! kan je dadelijk in je bikini lopen!!
    Heel veel groetjes van Allet

  • 24 April 2013 - 13:47

    Nicole:

    Hoi Toos,

    Haha, lachen zo in de blubber. Dat zal wel even balen zijn geweest. Wat ben je toch een bikkel! Maar het lijkt je allemaal makkelijk af te gaan. Al bijna bij Spanje! Echt knap. Fijne koningsdag! Groetjes,
    Peter en Nicole

  • 24 April 2013 - 14:37

    Will En Bert.:


    Hoi Toos.


    Blij weer eens wat te horen. Wij waren al ongerust, want je verhaal bleef langer weg dan normaal. We kijken er echt naar uit. Maar je moet maar ergens zijn waar je kunt mailen.
    Ik heb hier buiten in het zunneke, hardop zitten lachen. Zag jou helemaal voor me, met die blubber partij. Ja, je maakt van alles mee Toos.
    Vooral toe je die ene schoen nog moest pakken.
    Nou, ik ben benieuwd, vanaf 30 april kan ik me ook echt de voorstelling maken als jij mailt, waar je bent en welke mooie plaatsen je doorkruist, met grote schapenboeren die op jou wandelpad lopen te bleren, veel ooievaars op de kerktorens. prachtige kerken en kathedralen. het mooie landschap vooral. Toos wij wensen jou veel wandelplezier.

  • 24 April 2013 - 18:26

    Willeke En Jan:

    ha Toos, wat goed dat je al bijna in Spanje bent!!!! Je gaat als een speer joh!
    En die voet helemaal in de blup ....HILARISCH hahaha
    Mar jij bent niet voor 1 gat te vangen he? Ben benieuwd hoe jij koninginnedag gaat ervaren in Spanje, we wachten weer in spanning af naar je volgende verhaal.
    Veel liefs en tot schrijfs xx

  • 24 April 2013 - 18:50

    Addie:

    Ha Toos, Speedy Gonzales!

    Je hebt er de pas flink in zeg! Ongelofelijk dat je al bijna aan de Spaanse grens zit !
    Wij hebben dinsdag weer flink gerepeteerd en we beginnen je al te missen!

    Bereid je trouwens al maar voor op het weekend in augustus: je" mag" nl. weer met mij op de kamer!

    Heel veel groetjes en nog veel plezier Toos.

    Addie

  • 24 April 2013 - 23:25

    Annie Van Riet Van De Leeuwerik:

    hoi toos,

    wij lezen jouw verslagen altijd graag, jij maakt zoveel mee. marcel kijkt dan in de atlas om te zien waar jij nu bent, hij vindt het fantastisch wat je allemaal doet. in vessem hebben we nu een houten noodbrug over de beerze, ga ik van de week een ommetje lopen met het hondje. geweldig dat je op koninginnedag met andere nederlanders kunt kijken naar de inhuldiging, zelf ga ik meehelpen met het eetpunt in den boogerd en daarna gaan we , na het eten, tv kijken. goed dat je op zijn tijd wat rust neemt, zeker nu het steeds warmer wordt, dat zeg je ook altijd tegen mij dat ik mijn gemak moet houden. vandaag was jos van riet nog bij ons, die zei nog dat het zomaar kon dat hij jou weer mee terugbrengt naar nederland .............adios.

  • 25 April 2013 - 00:48

    Jos En Lenie:

    Ik zie het weer helemaal voor me zoals jij die schoen uit de modder haalt met je handen. Schitterend. Al bijna bij de spaanse grens, dat heeft snel gegaan. Je zult het tempo nog moeten vertragen anders ben je straks nog te snel terug.....Veel plezier , laat je nog maar lekker verwennen door de fransen en ga zo door.

    groetjes Jos en Lenie

  • 25 April 2013 - 08:56

    Peter En Nelly:

    hoi toos,ik zat weer met smacht op je belevenissen te wachten. en wat ga je goed. wat een afstand heb je al afgelegd.ik vind het met vakantie met de auto al zo ver,laat staan te voet.je bent al bijna een heel land door.en inderdaad je maakt van alles mee. en zoals altijd in het leven,soms zit het mee en soms tegen. maar daar kun je wel mee omgaan.je hebt staks een boekje vol met ervaringen. nou geniet van koninginnedag daar aan de spaanse grens en loop zo maar door.groetjes peter en nelly.

  • 25 April 2013 - 09:32

    Han Verberne:


    Hi Toos, je vraagt of we het (voorval schoen) voor ons kunnen zien: nou reken maar en in kleur!
    Mooi dat je nog even samen met je neef hebt kunnen lopen kun je weer eens over wat andere zaken
    praten dan op een verjaardagsfeestje. Verder ben je al ver gevorderd en heb nog van geen dipje gehoord! tof hoor! Op naar de volgende bestemming, we lopen in gedachten weer met je mee. Irma is overigens jarig vandaag en zondag geven we een borrel we gaan ervan uit dat je even langskomt, ha ha. Hoe is de wijn daar trouwens, geen bezinksel?
    Groetjes
    Han


  • 25 April 2013 - 10:32

    Michiel:

    Hoi Toos,

    Als ik je verhalen lees, krijg ik een enorme zin om ook zoiets te gaan doen ! De vrijheid en het avontuur weet je goed over te brengen via je stukjes...Ik vermoed dat lang na het volbrengen van je reis, er nog steeds flitsen en herinneringen boven komen van mooie vergezichten of ontmoetingen. Ik ben met Therese naar Andalusie geweest, twee weken geleden. Bijzonder mooi en leuk geweest. Ook naar een flamingo-reservaat geweest waar ieder jaar duizenden flamingo's broeden. Wel een van de hoogtepunten. Leuk voor je om binnenkort weer een nieuw land binnen te stappen en Spanje te voet te gaan ontdekken. Fijn voor je dat het stappen steeds makkelijker lijkt te gaan/ nog steeds makkelijk gaat. Geniet er van maar dat hoef ik eigenlijk niet te schrijven, dat is je tweede natuur !

    hartelijke groet, Michiel

  • 25 April 2013 - 10:34

    Frans En Mien:

    Ha die Toosje,
    We zijn blij dat je weer een berichtje hebt gemaild.
    Inderdaad zien wij het allemaal voor ons: jij tot je kuiten in de blubber!!
    Maar een echte brustin lost dit wel op, je bent niet voor een gat te vangen.
    En als je dan nog veel lieve mensen tegenkomt die voor je koken en zo
    dan kom je er wel.
    We vinden dat je wel super snel gaat.
    Heel veel groetjes uit Moergestel.

  • 26 April 2013 - 10:49

    Doret:

    Hey Toos, Wat ga je goed. Het wordt steeds avontuurlijker he? En voor jou ook steeds uitdagender als je de grens van Spanje nadert. Je brengt fantasie tot werkelijkheid. Ik ben super jaloers op jou karakter. Dit is je op het lijf geschreven. Neem de tijd Toos want dalijk is het al weer voorbij en dat willen wij ook niet. Hier was het 2 dagen lente en vandaag regent het alweer. Echt geen wandel weer... Toos, het ga je goed, wij denken aan je. Groetjes

  • 26 April 2013 - 11:22

    Jacobien:

    Hoi Toos , weer een geweldig verslag ik zag het helemaal voor me jij daar aan het worstelen met je schoen in de blub haha.
    En wat fijn dat je zo toch koninginnedag kunt vieren heel speciaal.
    Fijn om weer iets van je te horen,het gaat je goed.
    Groetjes Jacobien

  • 26 April 2013 - 16:06

    M. Heijms:

    Toos de Kanjer,

    Ongelooflijk wat jij in betrekkelijke korte tijd al gezien, gehoord en meegemaakt hebt, en dat in je eentje. En het avontuur is nog lang niet voorbij. Een geweldige ervaring die maar aan weinigen gegeven is. En met gegeven bedoelen wij natuurlijk niet gekregen want je hebt het straks allemaal zelf gepresteerd.
    Hou je taai, blijf gezond en tot ziens.

    Mia en Martien


  • 26 April 2013 - 16:35

    Guus En Rita:

    hoi Toos,

    je weet nu vast alles over Franse klei.....wat een toestanden, hé....maar na een fijne douche is al dat leed weer snel vergeten. en binnenkort is er die gedenkwaardige Koniginnedag die voor het laatst op 30 april valt, want de nieuwe Koning Willem Alexander zal het wel even anders regelen...dus wordt het nu op 30 april een dag om , als het kan met een "Oranjebitter" ,zoet te genieten ! santé !!!

  • 27 April 2013 - 08:17

    Rianne En Henk Apfel:

    ~~Oranje Boven , leve de koningin ~~~

    Geniet van je ontvangst en wat mij betreft ~,mag jij net zo'n ontvangst krijgen als Bea !
    Een hele fijne Koninginnedag toegewenst met alle Nederlanders en Huberta.
    Geniet van alles wat erop je afkomt en hopelijk zijn je muiltjes weer moddervrij !
    Ben apentrots op je en heb heel veel respect voor je.
    Van mij ; krijg je in gedachten een koninklijke onderscheiding (een lintje) en zing ik een Wilhelmus voor jou !
    Zet hem op , voor de volgende kilometers .
    een dikke knuffel van Rianne en Henkie

  • 27 April 2013 - 11:02

    Ad En Narda:

    hoi toos,

    Koninginnedag vieren in een refugio met nederlandse mensen, dit kan toch niet beter.
    Kijk je wel een beetje uit met al die klei.
    Wij zitten in Vezelay en het gaat goed. Het is een geweldige ervaring.
    Veel succes in Spanje en op naar Santiago.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 2378
Totaal aantal bezoekers 46055

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: