395 km.op de teller - Reisverslag uit León, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu 395 km.op de teller - Reisverslag uit León, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu

395 km.op de teller

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

22 April 2014 | Spanje, León

De paasdagen zijn ongemerkt aan me voorbij gegaan. Ik ben vrijdag om 17.00 u.naar de kruisweg in de kloosterkerk in Carrion del los Condes
geweest. Maar ik ben er eerder uit gegaan, omdat ik dacht de processie om 18.00 u.zou beginnen.
Dït klopte niet, de processie was om 21.00 u. en was uiteindelijk een kwartier later aan de gang. Indrukwekkend, mannen die zware beelden van Jezus en Maria droegen. Er liepen ook kinderen mee. Een 'fanfare', de muzikanten droegen bordeau rode kleden en spitse kappen, met twee kijkgaten, op hun hoofd.Over de kleden, droegen zij witte mantels. Hun uiterlijk en muziek, deed enigszins sinister aan. Jammer dat het zo laat was, eigenlijk te donker om foto's te kunnen maken.

De tocht van zaterdag was eentonig en weer erg warm. Na 25 km. vond ik het welletjes. In het dorpje Terradillos de los Templarios was niets te beleven.

Zondagmorgen begon met regen, na 3 uren was de bui over. Het werd prima wandelweer. Om 13.00 u. had ik al 27 km. gelopen, maar ik voelde me nog zo fit, dat ik nog verder wilde. Mijn doel was Religos, dus er kwamen nog 18 km.bij. Ik ben nog een stukje de verkeerde weg ingelopen, weer een paar km. extra. Maar toch was het de mooiste wandeling tot nu toe. De rust, omdat
het een alternatieve route was en het geweldige uitzicht op de besneeuwde
bergtoppen in de verte, maakte alles goed. Ik was pas tegen zessen in de gemeenteherberg, de hospitalero was onder de indruk van mijn lange tocht.
Voor de pelgrims onder jullie, ik ben vandaag van Terradillos de los Templarios naar Religos gelopen.

Maandag op weg naar Leon, een grote stad. Het lopen ging moeizaam, wellicht de naweeën van de lange tocht van zondag. Onderweg boodschappen gedaan en mijn beltegoed opgewaardeerd. In Leon sliep ik weer in een klooster,waar ik heel vriendelijk ontvangen werd. Mannen en vrouwen, sliepen apart. De stad nog even bezichtigd. 's Avonds een pelgrimsmaal met twee jonge Canadese vrienden, Louis en Gabriel. Deze twee jongens heb ik sinds Logrono regelmatig getroffen. Het was een gezellige avond. Om 21.30 u.kwam een oud nonnetje, handenklappend ons oproepen om de laatste dienst (de completen) bij te wonen. We kregen eerst
uitleg, maar ik snapte er niets van , omdat dit in het Spaans was.
De dienst kon ik dankzij een Engels misboekje goed volgen. Tot slot ontvingen we de pelgrimszegen.

Vandaag werden we om 6.30 u.gewekt door de hospitalero. Een prima tijd, maar sommige pelgrims hadden weinig zin om op te staan.
Na het ontbijt op pad, ik merkte het direct dat het beter ging dan gisteren. Om 12.45 had ik al 22 km.gelopen, omdat het weer zo goed was besloot ik verder te lopen. Dit betekende dat ik nog 14 km.tot de eerstvolgende slaapplaats moest lopen. Gelukkig was er na 9 km. een herberg, deze staat nog niet in mijn gids. Ik ben nu in herberg Santa Lucia in Villavante, het is een schoon en gezellig onderdak. Terwijl ik jullie weer op de hoogte stel, hoor ik een papegaai praten en lachen , gezellig! Morgen 25 km. voor de boeg naar Astorga. Schijnt een mooie plaats te zijn. Daarna wachten de bergen van Leon, waar ik vandaag de hele dag al van genoten heb.

  • 22 April 2014 - 18:27

    Francien Aarts:

    Hallo Toos
    Wat ben je toch een kanjer om je tocht weer op te pakken
    en je hebt nu beter weer dan vorige keer dat is ook mooi
    meegenomen
    Nog een fijne tocht naar Santiago ik geniet van je verslagen
    lieve groetjes francien

  • 22 April 2014 - 19:04

    Allet:

    Ha die Toos, mooie verslagen, het lijkt mij geweldig wat je onderweg allemaal ziet, lekker de wind in de haartjes en gaan met die beentjes!! op het Heike is ook alles ok!!! Veel plezier, en geniet van alles, Allet

  • 22 April 2014 - 19:20

    Stef:

    Hoi Toos,
    heerlijk om je verslagen te lezen en wat een prestaties al gaat het daar niet om moet ik zeggen dat ik wel onder de indruk ben. Je verhalen maken wel dat ik steeds meer zin krijg om de stappen ook te gaan zetten.
    Een goed vervolg en genieten van de prachtige bergen die je voor de boeg hebt.,

    Stef

  • 22 April 2014 - 19:26

    Sanne:

    Hey Toos, Ik vind het weer erg leuk je verhalen te lezen. Het gaat goed zo te lezen! Groetjes Sanne

  • 22 April 2014 - 20:09

    Margavanderaa:

    Hallo Toos.

    Wat vindt ik het toch fijn om je verhalen elke keer te lezen.
    Elke keer ben je weer een heel eind verder



    Hallo Toos .

    Wat ben je al weer ver.
    En prachtige foto;s.
    En Toos nog heel veel plezier.

    Groetjes Marga.













  • 22 April 2014 - 20:49

    Frans En Mien:

    Hallo Toos,
    Geweldig dat je al weer aan de 395 kilometers zit. Prachtige foto's ook.
    Zo kunnen wij ook een beetje meegenieten van die optochten daar.
    We blijven je volgen.
    Nog veel wandelplezier toegewenst.
    Groetjes van Mien en Frans

  • 22 April 2014 - 22:05

    Hans Rensen:

    Hi Toos,
    je gaat als een speer zeg..... Hey het is geen race he?..... Lekker rustig lopen en genieten hoop ik:)))))))))))
    Na Ponferrada ga je zonder al teveel inspanning stijgen richting Cruz de Ferro (Het ijzeren kruis)... Daarna afdalen en goed je stokken gebruiken. Het is een erg "stenig" pad naar beneden en bij slecht weer lig je zo op je snufferd.
    Vanaf Ponferrada is het voor jou 2 a 3 etappes en dan sta je bij Triacastela voor de keuze om de kortste weg recht door te lopen of links af te slaan en een prachtig ommetje te maken langs het een na grootste klooster van Europa in Samos. Het is ook meteen een stuk rustiger:)
    Je loopt dan al in Gallicië en dat vind ik het mooiste gedeelte van de Camino Frances:)))))

    Afgelopen zondag was er hier in Holanda weer een uitzending van Kruispunt over de Camino. Hierin een terugblik op enkele uitzonderlijke Camino verhalen en een update hoe het nu gaat met deze mensen. Een Nederlander heeft op zijn Camino een Italiaanse ontmoet....verliefd geworden en hebben nu samen een Albergue geopend op 1,5 km van Triacastela. De herberg heet "Albergue el Beso" Als het zo uitkomt is het wellicht leuk om daar te overnachten. Hij spreekt in ieder geval Nederlands. Hieronder de engelse beschrijving...adres en telefoonnummer:
    Ecological Albergue on the St James Way. 12 beds, breakfast and 'cena común', dinner together. In summer you can camp and there's a chestnut forest and biological garden. Located just after Triacastela (1.5 km) on the Camino, Camino mark 128km. See you there!
    Adres: A Balsa, 27630 Tríacastela, Galicia, Spain
    Tel: +34 633 55 05 58
    E-mail:alberguelbeso@gmail.com

    Veel plezier Toos en tot je volgende verslag:)))
    Hans

  • 22 April 2014 - 23:29

    Ineke Neggers:

    Hoi Toos
    Wat is het leuk om je verhalen weet te lezen. De foto's zijn prachtig.
    Je bent een echte pelgrim. Wandelen gaat goed zo te lezen. geen enkel probleem. Geniet van deze tocht.
    Ineke

  • 23 April 2014 - 02:13

    Erik En Hanny:

    Hoi mama!

    Ook vanuit het mooie en warme Amerika vinden we het leuk om jouw verhalen te lezen.
    En wat heb je weer lange tochten gemaakt, erg knap!! Geniet nog maar lekker van deze bijzondere reis, want voor je het weet zit het er weer op. Zeker met jouw hoge tempo

  • 23 April 2014 - 07:14

    Nicole Van Oirschot:

    Hoi Toos

    Wat leuk om jou verhalen en foto's weer te lezen
    En wat ga je snel,geniet van je reis en wij wensen je nog heel veel wandelplezier
    Groetjes Nicole

  • 23 April 2014 - 09:09

    Ton:

    Ha die Toos,
    Jonge jonge wat ga jij snel zeg. En zo te horen is het iedere dag genieten van al dat moois wat je mee krijgt. Nou Toos wij genieten van jou verhalen dus blijf vooral schrijven.
    liefs, De Bari Ton Fan.

  • 23 April 2014 - 10:22

    Doret:

    Hey Toos,
    Fijn dat het zo goed gaat met je! Temperatuur zou mij beter passen he! Heerlijk wandelen met mooie vergezichten. Hier gaat alles goed. Ik wandel met de hondjes langs de Beerze en daar zwemmen moeder eend met haar jong, die nog steeds compleet zijn(8). Hoe is het mogelijk ! En een zwart vogel/eendje met piepkleine kuikentjes (4). Zo schattig. Dat is ook genieten. Leve de lente!! Toos, geniet van je prachtige tocht en heerlijk je verhalen te lezen en de foto's!! Mooi gedaan.

  • 23 April 2014 - 12:22

    Han:

    Hoi Toos
    Zo gaat ie goed.....zo gaat ie beter, alweer een kilometer
    en daarvoor...daar lopen ze niet door en .....daarachter daar lopen ze wat zachter
    Maar jij gaat wel heel goed hè? Super knap, respect !!!
    groetjes Han

  • 23 April 2014 - 12:50

    W.wagemakers:

    Hoi tonia ga eens wat rustiger lopen ,zo ben je te vlug weer thuis ,geniet er van Gr. Wil

  • 23 April 2014 - 19:31

    Lizet Van Hove:

    Hallo Toos,
    Leuk om je reisverslagen te lezen. Knap hoor wat je allemaal doet. Nog veel plezier en geniet ervan. Groetjes Lizet

  • 23 April 2014 - 22:03

    Maria Sijbers:

    Hallo Toos,
    Zojuist heb ik je verslagen zitten lezen. Wat een avontuur! Kei knap dat je dat doet en wat beleef je veel. heel leuk om te lezen Ik ga je zeker volgen op je verdere reis

    Ik wens je nog een voorspoedige reis en heel veel groetjes

    Maria Sijbers

  • 24 April 2014 - 09:42

    Michiel Leenen:

    Hoi Toos,

    Mooie verhalen en foto's !!! Ik weet niet of het woningen of opslagruimtes zijn, onder de grond, op een van je foto's ? Maar altijd mooi om te zien hoe inventief mensen zijn om woonruimte te maken. Jouw blauwe regen bloeit net zo mooi op dit moment. Misschien iets minder uitgegroeid als op de foto.........Leuk om te lezen dat sommige pelgrims geen zin hadden om op te staan om 6.30 uur. In mijn fantasie zie ik dan een zaal met opstandige pubers , die mopperen op hun ouders dat ze op moeten staan, en uit balorigheid nog een kwartiertje te lang blijven liggen.......
    Fijne dag of avond !!!

    groeten, Michiel

  • 24 April 2014 - 09:44

    Fien :

    Hoi Toos


    Leuk om je reisverslagen te lezen. Knap hoor wat je allemaal doet.
    Maar ik wist niet dat je weer weg was, daarom was je nooit thuis.
    Geniet nog maar van je reis we zien elkaar nog wel.

    Groetjes Fien

  • 24 April 2014 - 13:57

    Nelly Emonds:

    hoi Toos. Fijn dat je weer zo aan het genieten bent tijdens het wandelen. en wij genieten een beetje met je mee. Via je reisverslagen krijgen we een beeld van jou daar in de bergen. het lijkt net of het je totaal geen moeite kost om al die kilometers te lopen.Maar de ene of de andere dag zal toch wel ooit schelen.In ieder geval ben je natuurlijk super gemotiveerd!NouToos ga zo lekker door,op naar het einddoel.groetjes Peter en Nelly

  • 24 April 2014 - 20:29

    Suzanne:

    Hoi "tante" Toos,

    Even een berichtje van ons. Nou, het gaat wel goed!
    Je vertelde,voor je reis, dat jedacht te weinig geoefend hebt. Maar dat is gelukkig niet zo, het gaat gelukkig allemaal vlot. Met je kracht en doorzettingsvermogen sla je je er makkelijk doorheen.
    Je geniet van alle momenten, fijn om te lezen. Hopelijk wandel je nog langs veel mooie wegen en maak je veel leuke ervaringen mee.
    Veel succes en plezier met je verdere tocht. Wij blijven je volgen, en denken regelmatig aan jou.

    Groetjes Suzanne,
    Ook van Ronald, Luuk en Job.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 46100

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: