Toosje, alleen op de wereld. - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu Toosje, alleen op de wereld. - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu

Toosje, alleen op de wereld.

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

24 April 2014 | Spanje, Foncebadón

Dinsdag op weg naar Astorga. Goed wandelweer, ong 5 km. voor Astorga, zag ik een kraampje en een afdak in de 'middle of nowhere'. Hier zaten enkele pelgrims, een jongen Andre, vroeg of ik thee lustte, het was gratis.
Ik antwoordde bevestigend en toen ik vroeg of ik fruit uit het kraampje kon kopen, zei dat ik het zo mocht hebben. Ik vroeg de jongen, waarom hij dit deed. Zijn antwoord was 'it is a gift from the camino'.
Andre zette een stempel en ging met mij en zijn vriendin op de foto.
Dit was voor mij een bijzondere ervaring. Inmiddels viel er wat regen, dit duurde niet lang. In Astorga sliep ik in een voormalig klooster Albergue Siervas de Maria, een heel fijn onderkomen. Het lag naast een mooi park, waar de pioenrozen al volop bloeiden. In het stadje was een mooie kathedraal en het bisschoppelijk paleis, ontworpen door Gaudi. Jammer dat de kathedraal, het paleis en veel winkels gesloten waren, omdat dinsdag het boekenfeest was. Overal in de stad lagen boeken. Mensen zochten boeken uit op het gemeenteplein. De specialiteit van de stad is chocolade, die heb ik dus gekocht. Een heel fijne dag.

Woensdag op weg naar Foncebadon, ong.25 km. Het was stevig klimmen
over zeer slechte wegen.Het dorpje zag eruit of er een bom ontploft was. Slechte wegen, bouwvallige huizen en tot overmaat van ramp was ook de
gemeenteherberg bij de kerk gesloten. Terug naar een particuliere herberg
wilde ik niet. Dus verder naar 'het Cruz de Ferro', dit was het hoogste punt
1504 mtr. Het 'Cruz de Ferro' is een ijzeren kruis op een lange boomstam, op een flinke hoop keien. Het is de gewoonte dat pelgrims, een van thuis mee
gebrachte steen achterlaten. Dit symboliseert de ballast(zorgen) die men
achterlaat. Eigenwijs als ik ben, heb ik dat niet gedaan m.i heb ik geen
ballast. Het begon te sneeuwen, na ong. drie kwartier kwam ik bij een zeer primitieve herberg van de Tempeliers(ridders).

Het was leuk om er binnen te gaan, maar ik wilde er niet blijven slapen. Op zolder lagen matrassen op de grond, dit trok mij niet. Ik heb er koffie gedronken en een kettinkje gekocht. Inmiddels sneeuwde het flink. Ik besloot naar El Acebo te lopen, ong.anderhalf uur. Ik was blij met mijn handschoenen. Ondanks de mist, sneeuw en afdalingen over de keien heb ik echt genoten. In opperste concentratie ben ik naar beneden gelopen, zodat
ik me niet zou blesseren. Ik waande me alleen op de wereld. Om 16.45
u. kwam ik heelhuids in El Acebo aan. Ik was moe, maar voldaan na deze zware tocht van toch weer 40 km. Onderweg zie je reclames van taxi's, maar dat is mijn eer te na. Ik kwam wel een taxi tegen, die pelgrims op ging halen.

Ook al loop ik soms grote afstanden, ik vergeet niet te genieten, van al het mooie om me heen.
Morgen, ga ik naar Ponferrada, dat is maar 15 km. Dan ben ik er vroeg en ga de stad bekijken.

  • 24 April 2014 - 21:25

    Marline:

    Zo Toos, doet ze even!

    Leuk om je vehalen te lezen!
    Geniet er nog maar van!

    Groetjes Marline

  • 24 April 2014 - 21:39

    Rini Roosen:

    Hoi Toos,
    Met respect en bewondering lees ik je reisverslag. Mooi geschreven! Goed om te lezen hoe het je vergaat. Je maakt echt bijzondere dingen mee. Ervaringen die je nooit meer vergeet. Ik wens je nog vele mooie ervaringen toe en een behouden aankomst!
    Groeten, ook van die andere Toos en Jan,
    Rini

  • 24 April 2014 - 21:49

    Jan En Joke:

    Hoi toos
    Wat ben je toch een doorzetter,gewoon geweldig,fijn dat je er ook zo van geniet !
    Wij van jou verhalen ,ga zo door!
    Groetjes Jan en Joke

  • 24 April 2014 - 21:51

    Ton:

    Ha die Toos,
    Petje af voor de manier waarop je ons weer weet te boeien. Het is alsof wij de sneeuw en de mist ook voelen. En in gedachte daal ik met je de berg af. Ik kan mij indenken dat je een zeer vermoeiende dag achter de rug hebt maar ook zoals je zegt zeer voldaan. Blijf genieten Toos ik doe dat zeker met jou verhalen. Liefs, De Bari Ton Fan

  • 24 April 2014 - 22:23

    Mia En Jan Van B:

    Ha Toos,

    Ik hoop dat je dit berichtje toch binnenkrijgt.
    Wij hebben n.l. een ander e-mailadres, ik hoop dat het lukt.
    Toos ik vind het heel knap van je dat je de stoute (wandelschoenen) weer aan hebt gedaan.
    Maar ik had ook niet anders verwacht van je, je doet het weer geweldig goed,wel fijn voor je dat je daar familie hebt wonen.
    Die dag dat jij vertrokken bent 4 april is mijn zus Net overleden.
    Volgend weekend gaan wij weer vanuit Arendonk naar Scherpenheuvel lopen en retour.
    Ik wens je nog veel fijne wandeldagen toe

    Groetjes van



























    Jan en Mia

  • 24 April 2014 - 22:31

    Erica Willems:

    Hoi Toos,

    Wat een mooi reisverslag Toos, het ontroerde me even toen ik
    het las, wat een doorzetter ben je toch, maar ja dat wist ik al.
    En op het ene moment wandelen in de warme zon en nu in de sneeuw,
    wat een verschil, maar jij doorstaat het allemaal!
    Morgen een dagje met wat minder kilometers, even wat rustiger aan en
    genieten van de stad.
    Veel geluk verder op je pad Toos en tot je volgende verslag.

    Lieve groet
    Erica.

  • 24 April 2014 - 22:43

    Will:

    Hoi Toos, wat een avonturen allemaal zeg! Soms heb ik echt met je te doen en soms denk ik bij mezelf, wat is Toos toch een boffert dat ze dit allemaal mee mag maken! Het is zo bijzonder wat je allemaal beleefd. Je voelt je misschien weleens alleen op de wereld, maar in gedachten lopen al je vrienden en familie met je mee! Ik wens je een veilige tocht en een fijne dag morgen in het stadje dat je gaat verkennen. Tot het volgende verslag maar weer. Dag lieve Toos...tot snel x

  • 25 April 2014 - 00:28

    Michele Et Jos:

    Bonjour Toos

    Je vois qu'il neige ou tu es ce n'est pas trèsz marrant de marcher dans la neige

    Tu as fais une longue étape aujourd'hui tu es très courageuse

    Grosses bises de nous deux Jos et michele

  • 25 April 2014 - 07:53

    Henkie En Rianne:

    Hoi die Toos

    Ondertussen terug van Lourdes en zie ik dat het je nog steeds erg goed gaat !
    Had niet anders verwacht van zo'n Kanjer.Ben supertrots op je !!
    Op naar de volgende 15 km ; boordevol indrukken ,ontmoeten van verschillende mensen met verschillende verhalen en onder verschillende weersomstandigheden. Zet hem op !!! Geniet van het komende Stadje.

    Een dikke knuffel uit Bergeijk van Henkie en Rianne

  • 25 April 2014 - 08:30

    Nicole:

    Hoi Toos,

    Wat een prachtig verhaal weer! Je doet het fantastisch! Wat een lange zware tochten kun jij maken. En heel dapper ook om door de sneeuw toch nog verder te gaan naar een betere slaapplek.

    Geniet! Goede reis, of zoals ze in Spanje zeggen: Buen viaje ! :) Ik kijk al weer uit naar je volgende bericht.

    lieve groet,
    Nicole (KJ Eersel)

  • 25 April 2014 - 08:42

    Elly:

    Hoi Toos,

    Wat superleuk weer om jouw verslagen te lezen. wat ben jij een bofkont dat je zo'n goede conditie hebt en wat ben je een doorzetter! Echt, een diepe buiging en respect voor je optimisme waarmee je elke dag weer je reis vervolgt.Het lijkt me een ervaring om nooit meer te vergeten...
    Ik wens je nog een mooi vervolg en alle goeds en tot gauw weer,

    Lieve groeten,

    Elly V.

  • 25 April 2014 - 10:19

    Irma En Han:

    Wat een avonturen weer! Heerlijk om te lezen, en fijn dat je het zo goed maakt. Bij jou sneeuw, hier prachtig weer, op deze speciale dag. Ook hier zie ik in de tuin al een roos die bijna bloeit, de groene blaadjes verschijnen aan de beukenhaag. Jij het feest van de Boeken, wij morgen onze eerste Koningsdag. Blijf genieten en 'take care'. Veel liefs, Irma en Han. P.s. Tom heeft vanaf a.s. Maandag een baan! Hij gaat werken bij Happy Italy, een Italiaans restaurant dat wordt geopend op Catharinaplein in Eindhoven. Als je terug bent, nodigen we je uit om daar eens te gaan eten ....

  • 25 April 2014 - 11:53

    Den Belgiek:

    Hoi Remy.

    Ik hoor t wel weer de wonderen zijn de wereld niet uit ,
    regen sneeuw zon hagel t kan je niet schelen want stiekum ben je toch met velen.

    Nou Tooske oftewel Remy zet m op dr zijn er velen die een voorbeeld aan je kunnen nemen.
    Leuk je weer te horen. .

    Tot gauw groetjes den Belgiek.

  • 25 April 2014 - 19:38

    Johanna En Jan Van Capelleveen:

    Toos,
    Geweldig Toos, wat een reis, wat een belevenissen. Wij zijn op Irma, verjaardag en we missen je wel! Nog een goeie reis en.....tot ziens.

  • 25 April 2014 - 23:35

    Van De Ven Gust:

    Hallo Toos.
    Ga je niet een beetje te snel? 40km op een dag alsof het niets is.Als je zo doorgaat ben je weer terug in Vessem voor wij goed en wel beseffen dat je weg bent. Maar ja, je moet natuurlijk doen wat jou het beste uitkomt. Als je maar niet vergeet te genieten, en daar ben je zo te lezen volop mee bezig.
    Geweldig kanjer. Wij genieten ook mee door je prachtige verslagen.
    Een welgemeende knuffel van Rita en Guus.

  • 26 April 2014 - 12:27

    Nol En Mieke:


    Ha die Toos,

    Toos Toos Toos, nie bé te houwe!!!!, dat is 't voordeel van 't alleen gaan je hoeft niet te overleggen,
    je eigen beslissing nemen, en daar ben jij Toos zo mee klaar. geweldig!!!!

    "t ga je goed Toos, en wij kijken alweer uit naar je volgende verslag en foto,s ,

    Veel lieve groetjes van Nol en Mieke,

  • 26 April 2014 - 17:10

    Jan En Trees:

    Hoi Toos
    Ik geniet van jouw verhalen en foto`s .
    Jij hebt al in de regen en sneeuw gewandeld en hier heeft het nauwelijks geregend sinds jij weg bent.
    Je bent weer zo terug in Vessem want je gaat als een speer maar gelukkig geniet je van je avonturen.
    Toos het gaat je goed
    Groetjes van Jan en Trees

  • 02 Mei 2014 - 20:57

    Els Schouten,:

    Hoi Toos, je gaat maar dapper door , ongeacht sneeuw, regen etc. En wanneer er geen goede slaapplaats is...... hup, nog maar even 15 km alsof het niets is.
    Mooie verhalen en ontmoetingen, ga zo door.......

    Hartelijke groeten en goede reis..... Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 46144

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: