Flink klimmen - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu Flink klimmen - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Toos Riet - WaarBenJij.nu

Flink klimmen

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

27 April 2014 | Spanje, Cebreiro

Op dit moment zit ik bij de open haard in een gezellig restaurant in
O Cebreiro. Buiten is het erg koud, want dit dorp ligt hoog 1250 mtr.

Donderdagmorgen heb ik de bovenbeenspieren weer goed gebruikt. Afdalingen over slechte paden, waarbij ik mijn stokken goed gebruik.
Vaak word ik dan ingehaald door wandelaars, die vlot en zonder stokken lopen. Ik vind dat zo knap, ik kan dat niet en ga het niet eens proberen.
Gisteren zag ik nog een pelgrim, die ook 40 km. gelopen had, maar zij liep mank. Ik hoorde van haar dat zij naar het ziekenhuis was geweest, zij moet enkele dagen rust nemen. Na een korte wandeling kwam ik in Ponferrada.
Een gezellige gemeenteherberg, ik heb daar zelf gekookt. Fijn gesproken met Belgische, Franse, Duitse en Nederlandse pelgrims. Ook heb ik het stadje nog bezocht.

Zaterdag met regen vertrokken, in het begin en op het eind naast een redelijk drukke weg. Het middenstuk was het mooist. Vanaf 13.00 u.scheen de zon.
Na 31 km.arriveerde ik even na half drie in Trabadelo, de herberg municipale
was netjes. Er waren weer bekende pelgrims. Ook de twee Canadese
vrienden Gabriel (24) en Louis-Philippe (28) waren er ook. Altijd leuk om
samen te babbelen en de dag door te nemen.
Vanmorgen trof ik de jongens weer bij het ontbijt. Ik ben vaak eerder dan hen weg, maar zij lopen sneller en halen me weer in. Op weg naar O Cebreiro, de zwaarste etappe in mijn gids. Ik hoefde maar 19 km. te lopen.
De tocht viel me mee, wel flink klimmen. Heel mooie vergezichten. Om 12.00 u. was ik al weer bij de herberg de jongens uit Canada waren er ook al. We moesten wachten, omdat de herberg pas om 13.00 u.open ging. Er is een prachtige keuken, maar geen pannen, vaatwerk en bestek.
Na de douche het toeristische dorpje in, hier zijn veel huizen met rieten daken. Ik kwam veel toeristen uit Nederland tegen, uit de buurt van Delft, zij waren met een groepsreis. Met sommigen wat gekletst.
Ik bof wel, dat besef ik elke dag. Ik ben blij met mijn goede conditie. Het is
heerlijk lopen, terwijl de lavendel, brem en veel bloemen een lekkere geur verspreiden.De vogels zingen mooi, maar ik heb nog geen wild gezien.
Nu ga ik lekker eten, bij de warme open haard.


  • 27 April 2014 - 17:19

    Hera :

    He toos
    wat heerlijk zo te kunnen genieten van al het moois om Je heen
    fijn dat het zo goed met je gaat.
    smakelijk eten lekker met warmte om je heen
    lieve groetjes Hera en Henrie

  • 27 April 2014 - 17:32

    Ad En Narda:

    Dag Toos,

    Wat ga je goed !!!! Santiago komt in zicht. Wat de geuren betreft, je komt de komende dagen
    ook nog door een eucalyptusbos. Geniet van de geuren, de kleuren en van de rust.
    Wij gaan richting Vessem en gaan even kijken op d'n Bolle Akker.
    Heel veel groetjes en nog hele fijne dagen.

    Ad en Narda

  • 27 April 2014 - 20:30

    Stef:

    Hoi Toos,

    Het is een mooie regio waar je nu doorheen loopt. Deze periode is ook het mooist met de natuur die zich begint te ontwikkelen en de mooiste bloemen laat zien. Knap dat je zulke afstanden loopt en ook weet te genieten. Hierna wordt het weer een stuk vlakker.

    succes weer,
    Stef

  • 27 April 2014 - 21:34

    Henk Schoofs:

    Hoi Toos

    Zo Toos je gaat alweer als een speer. Klimmen en dalen lijkt me heel zwaar hoor. Maar met jou door zettings kracht kom jij zeker op je doel af en voltooi je je reis naar Santiago.
    Ik wens je veel mooie momenten op je tocht, en probeer te genieten van de mooie natuur.
    Wij in Vessem leven met je mee en maken een diepe buiging voor je.
    (Je doet het toch maar)


    Groetjes Henk


  • 27 April 2014 - 23:03

    J.willems191@upcmail.nl:

    Hoi Toos,

    Goed te lezen Toos dat het goed met je gaat, veel mensen ontmoeten
    op je pad en een praatje maken, ervaringen uitwisselen, genieten van de natuur
    met alle kleuren en geuren zoals je schrijft, geweldig dat je dit kunt doen.
    Ik gun je nog veel mooie momenten op je tocht.

    Groetjes Erica.

  • 27 April 2014 - 23:15

    Josie:

    Hey Toos,

    Fijn dat het goed met je gaat.
    Geniet van al het moois dat deze tocht je brengen zal.

    Groetjes Josie

  • 28 April 2014 - 08:52

    Ine:

    Hey Toos,

    Wat ben je al weer ver en meteen er weer helemaal in..respect..!!
    Lekker genieten van alle kleine dingen om je heen.
    Zo te lezen heb je t prima naar je zin.
    Bedankt voor de geweldige verhalen, zo beleven wij t n beetje mee.

    Toi toi
    Gr. Van Tom en Ine

  • 28 April 2014 - 09:18

    Han:

    Hoi Toos,
    Met verbazing lees ik weer....40km, 30km op een dag.
    Wat ben jij een doorzetter zeg!! IK ben trots op je!
    groetjes Han

  • 28 April 2014 - 12:29

    Corina En Dennis:

    Lieve mama,

    Ontzettend trots zijn wij op jou, bij het lezen van al je avonturen.
    Je gaat ontzettend goed en loopt flink lange afstanden!
    Maar we hadden ook niet anders van jou verwacht ;)
    Mam, geniet lekker van alles wat op je pad komt!
    Santiago komt nu echt dichter bij!
    Hopelijk zien we je heel snel weer op de skype!

    X Corina en Dennis

  • 30 April 2014 - 09:45

    Will :

    Hoi toos,

    Knap zeg, en wat ga je goed zeg!! .ik zie je zo voor me staan in o cebreiro, Wij kwamen bij het kruis mensen uit geldrop tegen maar wat is het daar mooi, het landschap maar ook de vele refuges, met de vele schoenen, en de waslijnen die vol hangen Veel herkenning, als we jou mooie verhalen lezen, Toos geniet ervan, tot de volgende colum.

    Groet will en bert

  • 30 April 2014 - 09:57

    Van De Ven Gust:

    Ha die Toos.
    Nu beginnen we ons toch echt zorgen te maken.Hoe kun je het volhouden want hoe moet je eten als je in een mooie keuken komt maar er zijn geen potten, pannen en bestek? Het lijkt België wel.Hier hebben ze eindelijk na jaren bakkelijen een nieuwe gevangenis gebouwd, er is plaats voor ik dacht 350 gedetineerden. Maar er kunnen er maar 100 geplaatst worden want ze zijn vergeten cipiers op te leiden dus er is geen personeel.Maar Toos jou kennende zul je geen honger lijden, jij weet overal een mouw aan te passen.Geniet nog van de geuren en kleuren en al het moois wat je nog op je weg tegenkomt,zoals ook wij genieten van je sappige reisverslagen.
    Knuffel Rita en Guus.

  • 30 April 2014 - 12:05

    Aniet:

    Hoi Maatje,
    Ik heb je trip helemaal bij gehouden. Wat gaaf wat je weer allemaal ziet en tegenkomt.
    Je vertelt het in geuren en kleuren. kei leuk om te lezen. Maar zoals ik lees ben je weer helemaal in top conditie en geniet je volop. Fijn om te horen dat het je goed gaat.

    Groetjes Aniet

  • 03 Mei 2014 - 11:19

    Doret:

    Hey Toos,
    Je gaat als een speer. Je ziet maar wat goeie conditie met een mens doet. Wat mooi dat je zulke mooie foto's toevoegd. Het geeft een prachtig beeld van de sfeer. Het ga je goed.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Ik ben 55 jaar en de trotse moeder van 3 kinderen. Ik heb het afgelopen jaar een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Ik ben toen in Kortenaken geeindigd en start 3 maart vanaf daar. Mijn kinderen brengen mij naar Kortenaken. Ik ga alleen, maar ik verwacht veel mensen onderweg te ontmoeten. Helaas moest ik mijn reis afbreken, vanwege het ski ongeluk van mijn dochter. Gelukkig is ze helemaal hersteld. 8 April 2014 vlieg ik naar Biaritz en reis verder naar Lorca om mijn pelgrimstocht af te maken.

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 46145

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Wandelen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: